Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Laime en Finn zitten beiden in het laatste jaar Latijn-Wiskunde in GO! atheneum Malle. Toen ze de kans kregen om voor Nederlands een versneld traject te volgen, kwam het idee naar boven om tijdens de vrijgekomen tijd een kortfilm te maken. An Verhulst is naast leerkracht Nederlands en Duits, ook betrokken bij het begeleiden van cognitief sterke leerlingen op de school. Zij zette samen met de leerlingen haar schouders onder dit project.
Finn Van Daele-Eulaers: “Van oktober tot december hebben we gewerkt aan het idee van de film en hebben we het script uitgewerkt. In januari volgde een casting waarbij we verschillende medeleerlingen en leerkrachten hebben gekozen voor de rollen. In februari hebben we op vijf dagen alles opgenomen en vervolgens alles gemonteerd.”
Een kortfilm maken op school, dat is toch niet zo evident?
Laime De Paep: “Neen, maar door het versneld traject Nederlands kwam er tijd vrij. Ik wou die tijd graag invullen met iets creatiefs. Zo is de bal aan het rollen gegaan en borrelde het idee om een kortfilm te maken.”
Finn Van Daele-Eulaers: “Toen Laime met dat idee op de proppen kwam, twijfelde ik wel even. Het is toch een grote uitdaging, er komt zoveel bij kijken. Ik wist wel dat ik goed met Laime kan samenwerken, en dat heeft mij overtuigd om er voor te gaan.”
Op school was iedereen meteen enthousiast?
An Verhulst: “Ze hebben mij toch moeten overtuigen. Een film maken is toch wel iets bijzonder. Er komen veel praktische zaken bij kijken, ook over het budget had ik wel wat vragen. Maar hun enthousiasme was aanstekelijk en daardoor heb ik mij volop achter dit project gezet. Ik heb geholpen waar ik kon. Onze reis werd gaandeweg nog mooier doordat er nog 24 andere leerlingen meewerkten. Twee andere cognitief sterke leerlingen van 5 Latijn-wiskunde componeerden eigen muziek bij de kortfilm! Ook zij herleefden door de kortfilm en kwamen opnieuw gemotiveerd naar school. Dit sterkt me in mijn missie om nog meer out-of-the-box te denken en in te zetten op 'zorg naar boven.”
~~~~~~
“Voor we met deze film zijn gestart, had ik een wat uitgeblust gevoel. Maar door deze film is dat volledig gekeerd.” – Laime De Paep
~~~~~~
Laime: “Het was inderdaad een drukke periode, maar wel een superfijne ervaring. Voor we met deze film zijn gestart, had ik eerder een uitgeblust gevoel. Ik was niet meer echt gemotiveerd voor dat laatste jaar. Maar door deze film is dat volledig gekeerd. Die drive zorgde er bovendien voor dat ook mijn punten voor andere vakken goed bleven.”
Laime en Finn kunnen nog uren vertellen over de film. Maar extra fijn aan dit project is dat iedereen het knappe resultaat zelf kan bekijken.
LEERLINGEN UITDAGEN
"Ik wil een sprankel in de ogen zien van de leerlingen.” Met die zin maakt An Verhulst duidelijk waar het over gaat. Sommige leerlingen kunnen helemaal opleven als ze geprikkeld worden. Het kan aanvankelijk passieve ‘stoelhangers’ omtoveren tot leerlingen die door een muur gaan om hun doel te bereiken.
An Verhulst: “Het belang van differentiëren naar boven wordt vaak onderbelicht. Er gaat al snel meer aandacht naar remediëring van leerlingen die het moeilijker hebben, of die bijvoorbeeld dyslexie hebben. Maar als ik zie dat cognitief sterke leerlingen het wat laten hangen door gebrek aan uitdaging, dan wil ik daar ook iets aan doen. Ik wil leerlingen zien die een sprankel in hun ogen hebben.”
Hoe selecteren jullie leerlingen die een apart traject kunnen volgen?
An: “Elke klas heeft bij ons een mentor. Die detecteert welke leerlingen mogelijk gebaat zijn met een extra uitdaging. We gaan dan in gesprek om te bekijken of die leerling daarvoor open staat en wat de mogelijkheden zijn. Dat is natuurlijk altijd maatwerk.”
Welke mogelijkheden zijn er voor cognitief sterke leerlingen op jullie school?
An: “In grote lijnen zijn er drie manieren om cognitief sterke leerlingen extra te prikkelen. Twee manieren zijn de vakinhoud verbreden of de leerstof versneld afwerken. Een derde mogelijkheid is een oplossing buiten de klas. Een voorbeeld hiervan is een leerling die de derde graad heeft afgewerkt op één jaar tijd en tegelijkertijd ook al een vak op de universiteit kon volgen.”
~~~~~~
“Je wint er als leerkracht ook bij als leerlingen graag naar school komen. Als dat kan met extra uitdaging is dat een win voor iedereen.” – An Verhulst
~~~~~~
An: “Sommige leerlingen willen geen extra uitdaging, en ook dat is goed. We gaan dat zeker niet pushen. Toch is het belangrijk om zelf het initiatief te nemen en leerlingen concreet aan te spreken. Uiteindelijk win je er als leerkracht bij als de leerlingen graag naar school komen.”
En of deze kortfilm iets teweeg heeft gebracht! Bij Laime en Finn heeft het ook hun ambities voor volgend schooljaar gestuurd. Laime is ondertussen ingeschreven in de toneelopleiding van Luca in Leuven. Finn slaagde voor zijn toelatingsproef aan Sint-Lukas in Brussel.
VOORDEEL VAN EEN KLEINERE SCHOOL
Ook directeur Christine Albers kijkt met veel voldoening naar dit project:
Christine: “Dit toont mij duidelijk dat inzetten op cognitief sterke leerlingen loont. Dit is natuurlijk een beetje een bijzonder project dat in het oog springt, maar ook andere trajecten hebben al mooie resultaten opgeleverd.”
“Het helpt wel dat onze school niet te groot is. We tellen ongeveer 500 leerlingen, waardoor er nog een vrij nauw contact is tussen leerlingen onderling, maar ook tussen leerlingen en leerkrachten. We kennen de leerlingen vrij goed en zo kunnen we beter inspelen op hun noden en bijvoorbeeld hun interesses koppelen aan een project. Talentontwikkeling en zelfstandig leren werken zijn twee belangrijke pijlers van onze school. Deze kortfilm past daar natuurlijk perfect in.”
VORMINGSAANBOD PBD EN ACHTERGRONDINFO STERK FUNCTIONERENDE LEERLINGEN
- De PBD kan je helpen bij het begeleiden van cognitief sterke leerlingen. Bekijk hier het vormingsaanbod.
- Extra achtergrondinfo over sterk functionerende leerlingen vind je ook op de website van Onderwijs Vlaanderen.
Meer weten over Gepersonaliseerd samen leren?
Neem zeker eens een kijkje op onze pagina's over het strategisch plan GO! 2030. Je vind er niet alleen de volledige visietekst over Gepersonaliseerd samen leren, maar ook heel wat informatie over de vertaling ervan naar de praktijk en de samenhang met onze andere visieteksten. Plus een schat aan materialen, verdieping en inspiratie.