Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Data als motor voor verandering
Sinds 2018 is An Eeman directeur onderwijskwaliteit binnen GO! scholengroep 20. Ze monitort de basisscholen en biedt pedagogische ondersteuning. “Vanuit mijn interesse voor cijfers ben ik gaan kijken naar de resultaten van onze leerlingvolgsysteem- of LVS-toetsen,” vertelt ze. “Daar gingen meteen alarmbellen af: slechts vier op de tien leerlingen behaalden het verwachte spellingniveau. Dat zat zelfs een heel stuk onder het Vlaamse gemiddelde.”
Dat was een pijnlijke vaststelling, die botst met de ambities uit het strategisch plan van het GO! dat inzet op sterke basisgeletterdheid voor élke leerling.
~~~~~~
“ENKELE JAREN GELEDEN HAALDEN SLECHTS VIER OP DE TIEN LEERLINGEN HET VERWACHTE SPELLINGNIVEAU; DAT LAG ZELFS ONDER HET VLAAMSE GEMIDDELDE.”
___ An Eeman, directeur onderwijskwaliteit GO! scholengroep 20

Van knipperlicht naar koerswijziging
An ging op zoek naar verklaringen. Ze bekeek de gebruikte werkboeken én verdiepte zich in wetenschappelijke literatuur over effectieve spellingdidactiek. De conclusie? “Bijna 80% van het materiaal voldeed niet. Leerlingen moesten wel veel schrijven, maar dachten nauwelijks actief na over spellingregels. Opdrachten zoals ‘schrijf over’ of ‘zet in de juiste kolom’ werken gewoon niet.”
Samen met een schooldirecteur, een zorgcoördinator en een logopediste richtte ze een kerngroep op. Ze ontwikkelden een nieuwe aanpak, geïnspireerd op evidencebased methodes. De kern: heldere leerlijnen per leerjaar, vaste lesstructuren, veel herhaling en dagelijkse oefening met directe feedback.
Terug naar de essentie
Elke spellingregel kreeg een vaste plaats op de kalender. Leerkrachten geven eerst intensieve instructie, waarna leerlingen actief inoefenen. Daarbij gebruiken ze kleine wisbordjes: wat ze schrijven, tonen ze onmiddellijk, zodat de leerkracht direct kan bijsturen.
Regels worden herhaald, onthoudboekjes per leerjaar helpen bij het automatiseren. Leerkrachten werken met voorbeeldlessen en delen inspirerende praktijken via een centrale drive. “We noemen het ‘Back to basics’,” zegt An. “Niet om terug te keren in de tijd, maar om de focus te leggen op wat écht werkt: duidelijke instructie, oefening en feedback.”
~~~~~~
“WE NOEMEN HET 'BACK TO BASICS'. NIET OM TERUG TE KEREN IN DE TIJD, MAAR OM DE FOCUS TE LEGGEN OP WAT ÉCHT WERKT. DUIDELIJKE INSTRUCTIE, OEFENEING EN FEEDBACK."
___ An Eeman, directeur onderwijskwaliteit GO! scholengroep 20

Indrukwekkende vooruitgang
Dagelijks krijgen leerlingen 25 minuten spelling en 35 minuten lezen. Tussen haakjes, ook andere basisvaardigheden zoals rekentafels worden met een ‘ijsbergdidactiek’ elke dag kort herhaald. “Die regelmaat maakt het verschil,” zegt An.
De aanpak wordt systematisch gemonitord via LVS-toetsen. De cijfers spreken boekdelen: het aandeel leerlingen in niveau A, B of C steeg van 53% naar 84,1%. “We wéten dat het werkt. De toetsen zijn genormeerd. Dit is dus geen buikgevoel, maar objectieve vooruitgang. En die voelen de leerkrachten ook. Hun werk rendeert. Dat motiveert enorm.”
~~~~~~
“WE WÉTEN DAT HET WERKT. DE TOETSEN ZIJN GENORMEERD. DIT IS GEEN BUIKGEVOEL, MAAR OBJECTIEVE VOORUITGANG.”
___ An Eeman, directeur onderwijskwaliteit GO! scholengroep 20
Wat brengt de toekomst?
De methode wekt intussen interesse bij andere scholengroepen én in het buitenland. Via GO! studio wil An de aanpak verder verspreiden. Binnen haar eigen scholengroep loopt momenteel ook een proefproject met de vroegere inzet van Connect Lezen in het eerste leerjaar. “Daar zien we nu al dat 75% van de leerlingen het gewenste AVI-niveau haalt, een resultaat dat flink boven het Vlaamse gemiddelde ligt.”
Met een doordachte en duidelijke aanpak bewijst GO! scholengroep 20 dat sterk spellingonderwijs geen toeval is. De combinatie van heldere leerlijnen, dagelijkse oefening en betrokken leerkrachten zorgt voor meetbare vooruitgang én meer leerplezier.

.