Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Digitale technologie biedt veel mogelijkheden, maar kan ook deuren sluiten als we er niet bewust mee omgaan. Daarom vormde digitale inclusie het centrale thema op de GO! netwerkdag van 14 mei ‘Digitalisering: is iedereen (nog) mee?’. Verschillende organisaties en scholen gaven er een workshop, waaronder GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs Baken uit Sint-Niklaas. Kim Pinoy (leerkracht/pionier Mediaforces) en Evi D’Hondt (ICT-coördinator) vertelden tijdens hun uiteenzetting hoe leerlingen uit regulier en buitengewoon onderwijs kunnen samenwerken via mediaprojecten. “De jongeren leren coderen en programmeren en geven deze kennis door aan andere kinderen.”
Bestelwagen vol laptops
GO! SBSO Baken heeft leerlingen tussen 13 en 21 jaar in de opleidingsvormen OV1, OV2 en OV4. Omdat deze diversiteit een aangepast aanbod vraagt, werkt de school met een atelierwerking. “Iedere leerling kiest enkele uren in de week een atelier op basis van interesse. Ze kunnen onder andere kiezen uit horeca, ambacht, beweging, groen of techniek”, zegt Evi. “Sinds enkele jaren heeft Kim daar de optie ‘digitale dienstverlening’ aan toegevoegd.”
Kim bevestigt: “Ik zag dat onze leerlingen type-9, jongeren met autisme en een normale begaafdheid, uit de boot vielen. Ze waren vaak geïrriteerd en voelden zich niet begrepen. Tegelijk hadden velen interesse in media en talent voor ICT. Dat leek me als motivatie een soliede basis om hen executieve functies, computationeel denken en sociale vaardigheden aan te leren.”
“Ik ben gaan opzoeken wat ik kon doen om hen op een eenvoudige manier met media te laten kennismaken. Een vriend die laptops op overschot had, bracht deze met een bestelwagen naar onze school. Iemand heeft er dan andere hardware ingestoken. Zo konden we van start gaan met dit atelier.”
~~~~~~
“WIJ ZIEN ICT ALS EEN MIDDEL OM DE SOCIALE VAARDIGHEDEN TE TRAINEN.”
Kim Pinoy, leerkracht/pionier Mediaforces

Op individueel niveau
We werken stapsgewijs, op individueel niveau en op basis van mogelijkheden en talenten”, zegt Kim. “Het einddoel voor de leerlingen is onder begeleiding kunnen werken met materiaal rond computationeel denken en uitleg geven aan onbekende personen rond de werking van dit materiaal. Op deze manier wordt ICT een middel om sociale vaardigheden te trainen.”
Zodra de leerlingen iets onder de knie hebben, kunnen ze deze vaardigheden aanleren aan anderen. Ze beginnen altijd in een gekende omgeving en coachen eerst klasgenoten. “De volgende stap is dat ze coachen op de eigen school maar in een andere klas”, zegt Kim. “Nadien trekken de leerlingen naar een onbekende omgeving met onbekende gezichten. Hiervoor trekken we samen naar, onder andere, het kleuter- en lager onderwijs. Kinderen van die leeftijd zijn heel enthousiast en staan open voor onze jongeren. Daar hebben ze de grootste succeservaring en voelen ze zich goed”, aldus Kim.
~~~~~~
“IN WOONZORGCENTRA HELPEN DE LEERLINGEN MET HET WERKEN MET ITSME, FOTO'S EN CAMERA'S.”
Evi D'Hondt, ICT-coördinator

Buiten de schoolmuren
"Daarnaast werken wij ook met andere externe partners”, zegt Evi. “Onze leerlingen gaan bijvoorbeeld coachen in een dagcentrum en in woonzorgcentra. Dat zijn plaatsen waar veel vraag is naar technische vaardigheden. Ze leren de inwoners belangrijke apps kennen via een online quiz en helpen bij het werken met apps zoals itsme of bij foto's nemen en bewaren.”
Jobcoaches
Voor sommige van de jongeren groeit dit initiatief verder door naar een individuele stage. Zij gaan wekelijks in een school de ICT-les begeleiden met hun kennis en vaardigheden. “Sowieso krijgen alle leerlingen die effectief een schooljaar lang een Mediaforce-taak opnamen een ‘diploma’. Dit kleden we dan telkens in met een receptie waar we bewust en met veel plezier tijd voor maken. We willen onze enorme waardering voor hen ook echt tonen.”
In de toekomst willen Kim en Evi jobcoaches inschakelen zodat de leerlingen na hun schoolloopbaan als ‘mediabegeleider’ actief kunnen blijven. “We onderzoeken momenteel hoe onze jongeren hun vaardigheden kunnen inzetten in de samenleving. De samenwerkingen met de woonzorgcentra waren een succes, dus daar liggen zeker nog mooie groeikansen. Veel buurgemeenten maken gebruik van digipunten, ook die piste zou een mooie springplank kunnen zijn voor een inclusief traject wanneer onze leerlingen afstuderen.”
~~~~~~
“WIJ HEBBEN LEERLINGEN MET ENORM VEEL TALENT. DIE ZIJN ALTIJD MIJN DRIJFVEER GEWEEST."
- Kim Pinoy, leerkracht/pionier Mediaforces
Blijven vernieuwen
SBSO Baken toont met Mediaforces dat buitengewoon onderwijs en regulier onderwijs geen gescheiden werelden hoeven te zijn. Samenwerking via digitale technologie kan een school sterker verbinden met de samenleving én biedt leerlingen kansen om hun talenten te ontwikkelen via media en ICT. Met dit project inspireerden Kim en Evi alvast heel wat andere scholen tijdens de GO! netwerkdag “Met dit soort workshops willen we de buitenwereld tonen wat wij allemaal doen”, zegt Kim. “In het buitengewoon onderwijs gebeurt zoveel moois, dat willen we echt uitdragen. Wij hebben zoveel leerlingen met talent. Die zijn altijd mijn drijfveer geweest.”
Meer lezen over digitale inclusie
Op GO! pro vind je nog meer over digitale inclusie: Inclusie en leerlingenbegeleiding binnen het GO!.
Lees daarnaast zeker ook eens het persbericht en een enthousiast verslag over de netwerkdag Digitale Inclusie waar Kim en Evi op 14 mei een workshop verzorgden voor heel wat geïnteresseerde onderwijsprofessionals.