Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Inschalingstool geeft scholen houvast om vooruit te kijken

19 september 2025
Leerlingen en leerkrachten in een cirkel op stoelen in een tuin
Halfweg het strategisch plan GO! 2030. Een ideaal moment voor een stand van zaken. Daarom vullen alle GO! scholen de komende weken de inschalingstool 'GO! 2030 in beeld' in. GO! Tectura Groenkouter Gent deed deze zelfscan al. Wat is de ervaring van het directieteam? Wat haalden ze eruit? Ontdek hun tips voor je er zelf aan begint.

 

Ine Van Renterghem en Benny Vandevoorde zijn het directieteam van GO! Tectura Groenkouter, een Gentse middelbare school. Zij namen al uitgebreid de tijd om GO! 2030 in beeld in te vullen. Zij delen graag hun tips en ervaringen. 

Maak eerst je huiswerk 

Voor GO! Tectura Groenkouter kwam de inschalingstool op een ideaal moment. De school had net een doorlichting achter de rug en was daardoor al vertrouwd met veel begrippen. De fiches (i.e. ondersteuningsfiches per bouwsteen van het strategisch plan GO! 2030) bij de zelfscan bleken een belangrijk hulpmiddel. “Die maken duidelijk wat er precies bedoeld wordt. Zo blijf je niet hangen in containerbegrippen,” zegt Benny Vandevoorde. “Bijvoorbeeld het begrip ‘leerwinst’. Die kan je op veel manieren interpreteren. Dankzij de fiches werd heel duidelijk wat daarmee concreet bedoeld wordt. Dat helpt om in de hele school en scholengroep dezelfde taal te spreken. Daardoor verlopen gesprekken veel efficiënter.”

Het invullen van de zelfscan vroeg wel tijd, zegt Ine: “Vooraf hebben we op basis van het doorlichtingsverslag, data en ons ontwikkelplan vaak kort gepingpongd over verschillende onderwerpen. Het invullen zelf is een goede aanleiding om stil te staan bij de eigen werking, bij hefbomen en knelpunten. Je moet vooraf je huiswerk maken. De scan invullen duurde zo’n twee uur.” 

Spiegel van je school

Ine en Benny vulden de tool samen in. Zij vinden deze zelfscan vooral iets voor het directie- of beleidsteam van een school, niet iets om ook veel andere medewerkers of leerkrachten mee te belasten. “De tool vraagt echt een helikopterview over de hele schoolwerking,” zegt Benny Vandevoorde. “Voor de collega’s die in de klaspraktijk staan, heeft deze globale scan weinig meerwaarde. Deze tool is echt iets voor beleidsteams, eventueel aangevuld met vertegenwoordigers van een vakgroep of zorgcoördinatoren. Later kan er natuurlijk wel een vertaalslag gemaakt worden naar het voltallige team.”

Ine vindt dat de inschalingstool hen zeker een goed beeld gaf van de school: “Je kent je school, dus echt verrassend en nieuw waren de bevindingen niet. Maar we konden wel heel wat zaken scherper stellen. Bijvoorbeeld dat sommige zaken in een bepaalde graad, finaliteit of vakgroep sterk uitgewerkt zijn, terwijl er elders nog werkpunten zijn. De tool geeft je nuttige informatie over waar elk deel van je school staat,” aldus Ine. 

Realistische doelen 

De resultaten van de inschalingstool vormen een praktisch instrument om mee aan de slag te gaan. “Al moet je wel realistisch zijn,” zegt Benny. “Je hoeft niet overal de hoogste score te ambiëren. Beleid moet haalbaar blijven, voor iedereen. Het komt erop neer om prioriteiten vast te leggen, afhankelijk van de context van de school.” 

 

~~~~~~

“JE HOEFT NIET OVERAL DE HOOGSTE SCORE TE HALEN. HET GAAT OM HAALBAAR BELEID DAT PAST BIJ JE SCHOOLCONTEXT.”

– Benny Vandevoorde 

Foto Ine En Benny Rh

Ine treedt Benny graag bij: “Onderwijs is nooit 'af’. Soms kan je beter inzetten op iets wat op je school slechts fragmentair is ontwikkeld, dan dat je een aspect waar je al goed op scoort nog versterkt.”

“Wij hebben de resultaten van de scan meteen gekoppeld aan het ontwikkelplan,” zegt Ine. “Uit de tool bleek dat doelgerichte differentiatie voor onze school een belangrijke hefboom is. 79% van onze leerlingen spreekt thuis geen Nederlands, wat voor grote niveauverschillen zorgt binnen klasgroepen. Daarom werken we nu bijvoorbeeld in een pilootproject met niveaugroepen voor Nederlands en wiskunde. Dat maakt het voor leerkrachten haalbaarder en geeft leerlingen meer kansen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement.” 

Dezelfde taal binnen scholengroep 

Ook voor het gesprek binnen de scholengroep zien ze voordelen. Benny: “Omdat iedereen dezelfde begrippen gebruikt, kan je efficiënter samenwerken en elkaar ondersteunen.” Ine vult aan: “Zo hebben we na het invullen van de zelfscan al een goed gesprek gehad met onze coördinerend directeur (codi). Uit de tool kwam onder meer naar voren dat we op het vlak van zelfregulerend leren nog stappen kunnen zetten. De codi zal ons daarom verder ondersteunen om het schoolbeleid op dat vlak nog meer te optimaliseren, bijvoorbeeld door het zoeken en delen van ‘good practices’ in andere scholen. 

Tips voor collega’s

 Aan collega’s die nog aan de slag moeten met de inschalingstool, geeft Ine een duidelijke raad mee: “Neem er voldoende tijd voor. Gebruik de fiches, wees kritisch en vooral eerlijk. Als je dat doet, krijg je een goed beeld van waar je school staat. Aanvaard ook wat er uit de scan naar voren komt, ook als niet alles even positief is. Zet het resultaat zeker ook af tegen de context van de eigen school. Het gaat niet om mooie scores, maar om een realistisch beeld van je school. Alleen dan kan de tool een hefboom zijn om je schoolwerking verder te verbeteren.”

Benny: “Het zou mij ook verwonderen als je heel verrast bent door de uitkomst. Je weet als directeur meestal waar je school al goed scoort en waar er werkpunten zijn. Maar deze tool maakt het hele plaatje net iets duidelijker.” 

Leerkrachten die een presentatie volgen in een leslokaal

Met deze inschalingstool krijgt het GO! zicht op de voortgang van zijn tienjarenplan. En daar kan iedereen belangrijke info uithalen. “GO! 2030 in beeld is een instrument dat in twee richtingen werkt,” zegt Ine. “Als school krijg je handvatten, houvast en structuur om je eigen beleid verder uit te tekenen. Het GO! krijgt een goede kijk op hoe scholen werken en welke prioriteiten er zijn.” Kortom: voor iedereen is deze zelfscan een goed instrument om het onderwijs te verbeteren. 

Meer info

In een nieuwsbericht eerder dit schooljaar riepen we onze directeurs op om deel te nemen aan GO! 2030 in beeld, een monitoringstool voor het strategisch plan GO! 2030. Dit bericht en de daaraan gelinkte informatie is momenteel alleen toegankelijk voor directies (buitengewoon) basisonderwijs, (buitengewoon) secundair onderwijs en dko, de huidige doelgroepen van de enquête. Andere onderwijsinstellingen komen later aan bod en zullen hier ook dat moment ook de gepaste informatie over ontvangen. 

Pagina delen

Heb je een vraag?

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.