Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Ine Van Renterghem en Benny Vandevoorde zijn het directieteam van GO! Tectura Groenkouter, een Gentse middelbare school. Zij namen al uitgebreid de tijd om GO! 2030 in beeld in te vullen. Zij delen graag hun tips en ervaringen.
Maak eerst je huiswerk
Voor GO! Tectura Groenkouter kwam de inschalingstool op een ideaal moment. De school had net een doorlichting achter de rug en was daardoor al vertrouwd met veel begrippen. De fiches (i.e. ondersteuningsfiches per bouwsteen van het strategisch plan GO! 2030) bij de zelfscan bleken een belangrijk hulpmiddel. “Die maken duidelijk wat er precies bedoeld wordt. Zo blijf je niet hangen in containerbegrippen,” zegt Benny Vandevoorde. “Bijvoorbeeld het begrip ‘leerwinst’. Die kan je op veel manieren interpreteren. Dankzij de fiches werd heel duidelijk wat daarmee concreet bedoeld wordt. Dat helpt om in de hele school en scholengroep dezelfde taal te spreken. Daardoor verlopen gesprekken veel efficiënter.”
Het invullen van de zelfscan vroeg wel tijd, zegt Ine: “Vooraf hebben we op basis van het doorlichtingsverslag, data en ons ontwikkelplan vaak kort gepingpongd over verschillende onderwerpen. Het invullen zelf is een goede aanleiding om stil te staan bij de eigen werking, bij hefbomen en knelpunten. Je moet vooraf je huiswerk maken. De scan invullen duurde zo’n twee uur.”
Spiegel van je school
Ine en Benny vulden de tool samen in. Zij vinden deze zelfscan vooral iets voor het directie- of beleidsteam van een school, niet iets om ook veel andere medewerkers of leerkrachten mee te belasten. “De tool vraagt echt een helikopterview over de hele schoolwerking,” zegt Benny Vandevoorde. “Voor de collega’s die in de klaspraktijk staan, heeft deze globale scan weinig meerwaarde. Deze tool is echt iets voor beleidsteams, eventueel aangevuld met vertegenwoordigers van een vakgroep of zorgcoördinatoren. Later kan er natuurlijk wel een vertaalslag gemaakt worden naar het voltallige team.”
Ine vindt dat de inschalingstool hen zeker een goed beeld gaf van de school: “Je kent je school, dus echt verrassend en nieuw waren de bevindingen niet. Maar we konden wel heel wat zaken scherper stellen. Bijvoorbeeld dat sommige zaken in een bepaalde graad, finaliteit of vakgroep sterk uitgewerkt zijn, terwijl er elders nog werkpunten zijn. De tool geeft je nuttige informatie over waar elk deel van je school staat,” aldus Ine.
Realistische doelen
De resultaten van de inschalingstool vormen een praktisch instrument om mee aan de slag te gaan. “Al moet je wel realistisch zijn,” zegt Benny. “Je hoeft niet overal de hoogste score te ambiëren. Beleid moet haalbaar blijven, voor iedereen. Het komt erop neer om prioriteiten vast te leggen, afhankelijk van de context van de school.”
~~~~~~
“JE HOEFT NIET OVERAL DE HOOGSTE SCORE TE HALEN. HET GAAT OM HAALBAAR BELEID DAT PAST BIJ JE SCHOOLCONTEXT.”
– Benny Vandevoorde

Ine treedt Benny graag bij: “Onderwijs is nooit 'af’. Soms kan je beter inzetten op iets wat op je school slechts fragmentair is ontwikkeld, dan dat je een aspect waar je al goed op scoort nog versterkt.”
“Wij hebben de resultaten van de scan meteen gekoppeld aan het ontwikkelplan,” zegt Ine. “Uit de tool bleek dat doelgerichte differentiatie voor onze school een belangrijke hefboom is. 79% van onze leerlingen spreekt thuis geen Nederlands, wat voor grote niveauverschillen zorgt binnen klasgroepen. Daarom werken we nu bijvoorbeeld in een pilootproject met niveaugroepen voor Nederlands en wiskunde. Dat maakt het voor leerkrachten haalbaarder en geeft leerlingen meer kansen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement.”
Dezelfde taal binnen scholengroep
Ook voor het gesprek binnen de scholengroep zien ze voordelen. Benny: “Omdat iedereen dezelfde begrippen gebruikt, kan je efficiënter samenwerken en elkaar ondersteunen.” Ine vult aan: “Zo hebben we na het invullen van de zelfscan al een goed gesprek gehad met onze coördinerend directeur (codi). Uit de tool kwam onder meer naar voren dat we op het vlak van zelfregulerend leren nog stappen kunnen zetten. De codi zal ons daarom verder ondersteunen om het schoolbeleid op dat vlak nog meer te optimaliseren, bijvoorbeeld door het zoeken en delen van ‘good practices’ in andere scholen.
Tips voor collega’s
Aan collega’s die nog aan de slag moeten met de inschalingstool, geeft Ine een duidelijke raad mee: “Neem er voldoende tijd voor. Gebruik de fiches, wees kritisch en vooral eerlijk. Als je dat doet, krijg je een goed beeld van waar je school staat. Aanvaard ook wat er uit de scan naar voren komt, ook als niet alles even positief is. Zet het resultaat zeker ook af tegen de context van de eigen school. Het gaat niet om mooie scores, maar om een realistisch beeld van je school. Alleen dan kan de tool een hefboom zijn om je schoolwerking verder te verbeteren.”
Benny: “Het zou mij ook verwonderen als je heel verrast bent door de uitkomst. Je weet als directeur meestal waar je school al goed scoort en waar er werkpunten zijn. Maar deze tool maakt het hele plaatje net iets duidelijker.”

Met deze inschalingstool krijgt het GO! zicht op de voortgang van zijn tienjarenplan. En daar kan iedereen belangrijke info uithalen. “GO! 2030 in beeld is een instrument dat in twee richtingen werkt,” zegt Ine. “Als school krijg je handvatten, houvast en structuur om je eigen beleid verder uit te tekenen. Het GO! krijgt een goede kijk op hoe scholen werken en welke prioriteiten er zijn.” Kortom: voor iedereen is deze zelfscan een goed instrument om het onderwijs te verbeteren.
Meer info
In een nieuwsbericht eerder dit schooljaar riepen we onze directeurs op om deel te nemen aan GO! 2030 in beeld, een monitoringstool voor het strategisch plan GO! 2030. Dit bericht en de daaraan gelinkte informatie is momenteel alleen toegankelijk voor directies (buitengewoon) basisonderwijs, (buitengewoon) secundair onderwijs en dko, de huidige doelgroepen van de enquête. Andere onderwijsinstellingen komen later aan bod en zullen hier ook dat moment ook de gepaste informatie over ontvangen.