Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Duurzaam hr-beleid krijgt voet aan de grond in GO! scholengroep 20

12 september 2025
HR Dag 061124 0184
Vorig schooljaar lanceerde het GO! een kadertekst over een duurzaam hr-beleid in het onderwijs. Wat begon als een visie op papier, leidt nu tot concrete stappen op het terrein. Hoe werd dit in GO! scholengroep 20 aangepakt? Hr-coördinator Tine Debruyne en enkele directeurs delen hun aanpak, uitdagingen en eerste resultaten.

Een bredere kijk op personeelsbeleid

“Het is redelijk nieuw dat er in het onderwijs wordt gesproken over een hr-beleid,” zegt Tine Debruyne, hr-coördinator van GO! scholengroep 20 in Zuid-Oost-Vlaanderen. “Vroeger had personeelsbeleid vooral een administratieve invulling: verloning, opdrachten toekennen, … Een breder kader ontbrak vaak.”

De nieuwe kadertekst rond duurzaam hr-beleid bracht daar verandering in. Ze stimuleert om thema’s als objectieve rekrutering, coaching en vooral ook het welbevinden van medewerkers mee te nemen in het beleid. Deze visie sluit naadloos aan bij het strategisch plan GO! 2030, waarin duurzame schoolorganisaties en sterke teams centraal staan. Een breder uitgewerkt personeelsbeleid is hierbij een hefboom voor verandering.

Hr-beleid met vijf pijlers

Tine was van bij het begin betrokken via het lerend netwerk van het GO! “Omdat ik al mee in het denkproces zat, konden we in onze scholengroep sneller schakelen. Ik heb een kernteam hr opgestart om na te denken over hoe we de vijf pijlers van de kadertekst kunnen vertalen naar onze scholen.”

Die vijf pijlers zijn: rekrutering & selectie, opdrachten toewijzen, coaching & evaluatie, professionele ontwikkeling en waardering & beloning. “We hebben deze pijlers meteen verbonden aan onze eigen missie. We willen een scholengroep zijn waar iedereen graag en goed werkt, leert en leeft,” zegt Tine. “Door die pijlers daarmee te verbinden wordt ons hr-beleid geen losstaande oefening, maar een deel van waar we als school voor staan.”

 

~~~~~~

WE ZIJN GESTART MET EEN HR-DAG VOOR DIRECTIES, MIDDENKADER EN PERSONEELSMEDEWERKERS, INCLUSIEF EEN NULMETING PER PIJLER. ZO KONDEN SCHOLEN GERICHT EIGEN DOELEN FORMULEREN.

— Tine Debruyne

Profielfoto Tine Debruyne Vk

Nulmeting en schooleigen doelen 

We hebben vervolgens van hr een focusthema gemaakt in de hele scholengroep. “We hebben zelf een hr-dag georganiseerd voor directies, middenkader en personeelsmedewerkers. We deelden onze visie op de kadertekst en deden ook een nulmeting over hoe ver elke school staat op elk van de vijf pijlers,” vertelt Tine. “Daaruit bleek onder meer dat er in veel scholen al sterk werd ingezet op professionalisering, maar dat er op andere domeinen zoals objectieve selectie en een open feedbackcultuur nog veel werk was.”

Na deze nulmeting formuleerde elke school eigen doelen. “We merkten tijdens die hr-dag dat het thema leeft bij directies,” aldus Tine. “De tijd was duidelijk rijp om op vlak van een duurzaam hr-beleid vooruitgang te boeken.” 

Een andere manier van rekruteren

In GO! atheneum Zottegem zijn An Van de Wiele en Nele De Rouck samen verantwoordelijk voor het schoolbeleid. Zij gingen met hun directieteam meteen aan de slag met de vijf pijlers. “We hebben een halve dag uitgetrokken om ons volledig te focussen op hr,” vertelt An. “We bekeken wat we al deden en wat beter kon. Dat was erg verhelderend.” 

 

 

~~~~~~

WE HEBBEN EEN HALVE DAG VRIJGEMAAKT OM DE VIJF PIJLERS DOOR TE LICHTEN. DIE OEFENING GAF RICHTING ÉN MAAKTE DUIDELIJK WAAR WE NOG KONDEN GROEIEN.

— An Van de Wiele

Profielfoto An Van De Wiele Vk

Nele vult aan: “Die analyse heeft ons een duidelijk vertrekpunt gegeven. We hebben daarna een divers hr-kernteam samengesteld, met mensen van onze school die geïnteresseerd zijn in dit thema. Dat doen we bewust zo, om het beleid breed gedragen te krijgen. Verandering komt zeker niet alleen van bovenaf.”

Een concreet resultaat? “We hebben bijvoorbeeld samen met Tine een objectieve selectieprocedure uitgeschreven in verschillende rondes. Ook vakleerkrachten betrekken we nu in dit wervingsproces. Dat heeft ons geholpen om betere mensen aan te trekken,” zegt Nele. “Daarnaast hebben we ook sterk ingezet op effectieve feedback. Dat is iets dat in veel scholen gevoelig ligt, maar wel noodzakelijk is als je naar een open en lerende cultuur wil groeien.” 

Werken aan open feedbackcultuur 

In GO! atheneum Herzele is Sandy Maegerman directeur. Ook daar staan dezelfde thema’s hoog op de agenda. “Ook wij zetten stappen naar een open schoolcultuur die gebaseerd is op coaching en feedback, maar dat vraagt tijd en vertrouwen,” vertelt Sandy. “We zijn onder meer gestart met een sessie rond verbindende communicatie en met het samen vastleggen van enkele schoolafspraken. Dat zorgt voor meer betrokkenheid van het hele schoolteam.”

Voor volgend schooljaar staat er nog meer op de planning. “We willen ook werken met flitsbezoeken. Daarbij gaat iemand van de directie of van het ondersteunend personeel kort een klas binnen met een concrete focus. Zo kan je meteen waardering tonen en het is een basis om nadien in gesprek te gaan met de leerkracht. Daarvoor is natuurlijk wederzijds vertrouwen belangrijk.” 

 

~~~~~~

WE PLANNEN FLITSBEZOEKEN IN: KORTE KLASBEZOEKEN MET EEN FOCUSPUNT, ZODAT WE GERICHT FEEDBACK EN WAARDERING KUNNEN GEVEN.


— Sandy Maegerman

Profielfoto Sandy Maegerman VK

Investering om werk te besparen 

Het ontwikkelen van een hr-beleid klinkt misschien als extra werk voor scholen. Toch zijn de directies het daar niet mee eens. “Het is in het begin inderdaad extra werk,” geeft An toe, “maar op termijn is het net een investering die werk bespaart. Met een hechter team, minder verloop en minder uitval.”

Nele sluit zich daarbij aan: “Het voelt niet als iets dat we er extra bij moeten doen. We geloven écht in deze nieuwe en bredere hr-aanpak. Dankzij de kadertekst hebben we nu ook een helder kader om beslissingen op te enten. We doen niet zomaar iets met de natte vinger: we weten wat we doen, waarom we het doen en wat we willen bereiken.” 

 

 

~~~~~~

HET VOELT NIET ALS EXTRA WERK, OMDAT WE GELOVEN DAT DIT DE WEG IS DIE ONS VOORUIT HELPT!


— Nele De Rouck

Profielfoto Nele De Rouck VK

Extra boost dankzij begeleidingstraject 

GO! scholengroep 20 werd samen met twee andere GO! instellingen geselecteerd voor een professioneel begeleidingstraject van de Koning Boudewijnstichting. Dat traject biedt scholen intensieve ondersteuning bij de uitrol van innovatief hr-beleid. Dit is een mooie erkenning voor het werk dat al verzet is, én een extra duw in de rug om nog sterker in te zetten op duurzame personeelszorg.

Wat in GO! scholengroep 20 begon met een kadertekst, is vandaag uitgegroeid tot een gedeelde visie en concrete acties in de scholen. In de scholengroep groeit het besef dat duurzaam hr-beleid essentieel is voor sterke scholen. 

___________

GO! hr-dag: op donderdag 2 oktober organiseert het GO! een inspiratiedag over duurzaam hr-beleid

Pagina delen

Heb je een vraag?

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.