Korte beschrijving:
Van elk arbeidsongeval (werknemers en gelijkgestelde werknemers), dat ten minste vier dagen arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt, moet een ongevallensteekkaart opgemaakt worden. Een kopie van het aangifteformulier voor de verzekering kan gebruikt worden als steekkaart.
Voor registratie van interventies in het kader van eerste hulp: zie B2 EHBO – registratie.
Bemerking:
- aangifte vastbenoemde personeelsleden: via het departement Onderwijs;
- aangifte leerlingen en andere personeelsleden: via Ethias;
- van elk ernstig arbeidsongeval dient de preventiedienst onmiddellijk op de hoogte gebracht te worden en dient er binnen de 10 dagen een omstandig verslag doorgestuurd te worden naar de regionale dienst Toezicht Welzijn op het Werk.
e-mail en telefoonnummer preventieadviseurs: zie https://pro.g-o.be/gezondheid-en-preventie/gemeenschappelijke-preventiedienst
Wetgeving:
- Wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie of de schadevergoeding voor arbeidsongevalen, voor ongevallen op weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector
- Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 (BS: 25/04/71) (privésector
- Codex, boek I, titel 6: Maatregelen in geval van arbeidsongeval
- Zie ook procedures 1 en 2 van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap over arbeidsongevallen
Periodiciteit:
Invullen bij elk ongeval
Uitvoering:
Algemeen directeur of gemandateerde of Hiërarchische lijn in overleg met preventieadviseur en contactpersoon
Documenten
Jouw contactpersoon
Veiligheid en preventie
StafdienstenWillebroekkaai 36, 1000 Brussel