Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Vanaf schooljaar 2020 is de nieuwe structuur en organisatie van de modernisering van het BuSO in de observatiefase gestart. In september 2021 ging de modernisering van de opleidingsfase in voege en op 1 september 2023 ging de gemoderniseerde kwalificatiefase met nieuwe opleidingsprofielen voor het eerste jaar kwalificatiefase in. De gemoderniseerde matrix met de nieuwe opleidingen en bijbehorende nieuwe opleidingsprofielen voeren we progressief in. De modernisering van het BuSO zal afgerond zijn in juni 2026.
Scholen, leraren BGV en TA(C)’s hebben tijdens schooljaar 2023-2024 reeds een hele weg afgelegd in het verkennen, analyseren en implementeren van het gemoderniseerde opleidingsprofiel in het eerste jaar van de kwalificatiefase.
We willen volgend schooljaar, bij de modernisering van het tweede jaar kwalificatiefase, het gemoderniseerde opleidingsprofiel nog meer gaan inbedden in de bredere werking van de kwalificatiefase. We willen de geest van de modernisering volledig meenemen in onze werking en intensief inzetten op kwaliteitsvol onderwijs door aan de slag te gaan met de volgende onderzoeksvragen:
· Hoe zien we de samenhang en samenwerking ASV – BGV?
· Hoe nemen we onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB) mee in deze gemoderniseerde structuur?
· Hoe gaan we aan de slag met stages?
· Hoe gaan we aan de slag met evaluatie afgestemd op het doelenkader?
· Hoe gaan we aan de slag met de vernieuwde studiebekrachtingen?
Dag 1: ASV & BGV, een team!
Het curriculum in de kwalificatiefase bestaat uit de ontwikkelingsdoelen van de algemene sociale vorming (ASV) en de beroepsgerichte competenties. De geïntegreerde realisatie van deze beide doelensets bereiden de leerling voor op een volwaardige integratie in de maatschappij. In deze sessie willen we de synergie vinden tussen leerkrachten ASV en leerkrachten BGV die betrokken zijn bij dezelfde opleiding. We gaan samen op zoek naar:
· Samenhang tussen de generieke competenties en de specifieke competenties in het gemoderniseerde opleidingsprofiel
· Welke vaardigheden komen zowel aan bod binnen ASV als binnen BGV én hoe kunnen we deze integreren!
· Op welke manieren kunnen we ASV en BGV geïntegreerd realiseren binnen de schoolwerking en op de klasvloer?
· Hoe gaan we overkoepelend, over opleidingen heen, met de generieke competenties aan de slag?
Op deze sessies nodigen we ASV-leerkrachten en BGV-leerkrachten uit die samenwerken binnen eenzelfde opleiding. We gaan een volledige dag fysiek aan de slag in verschillende deelgroepen
Je ASV collega kan zich inschrijven voor deze dag via de vorming
Dag 2: Stages
In de kwalificatiefase moet er tijdens het schooljaar steeds stage georganiseerd worden. Stage is een belangrijk onderdeel van het leer- en ontwikkelingsproces van de leerling om op de werkvloer te leren en beroepservaring op te doen. Vanuit de gemoderniseerde opleidingen in de kwalificatiefase brengt dit voor sommige opleidingen ook andere stageplaatsen en profielen met zich mee.
Tijdens deze sessie willen we opfrissen wat het regelgevend kader voorschrijft om daarna samen op verkenning te gaan ifv stages rond o.a. de volgende vragen:
- Hoe bereiden jullie leerlingen voor op stage?
- Op welke manier betrekken jullie de leerlingen bij het bepalen van de stageplaats?
- Hoe plannen jullie de stageperiodes?
- Wat is de rol van de stagebegeleider?
- Hoe bepalen jullie de doelen en op welke manier evalueren jullie de stage?
We organiseren hiervoor een online sessie van een halve dag
Dag 3: Aan de slag rond evaluatie
Evaluatie is een onmisbaar onderdeel van het leerproces van jongeren. Het hangt onlosmakelijk vast aan de doelen. Het biedt niet alleen een momentopname van hun kennis en vaardigheden, maar stimuleert ook zelfreflectie en persoonlijke groei. Door regelmatig te evalueren, krijgen jongeren inzicht in hun leertraject, begrijpen ze beter waar hun sterke punten liggen en waar er ruimte is voor verbetering.
Evalueren binnen het proces van handelingsplanmatig werken is vaak een uitdaging. Er leven in schoolteams veel vragen rond evalueren: - Hoe stemmen we de doelen en de manier van evalueren op mekaar af?
-Hoe zorgen we er immers voor de onze evaluatie representatief, betrouwbaar, fair en breed is? - Welke afspraken leven er rond evaluatie: wat evalueren we? Wie? Hoe? Wanneer? - Hoe rapporteren we? Tijdens deze interactieve sessie willen we actief aan de slag rond de 10 pijlers van evaluatie maar willen we ook heel specifiek aan de slag gaan met het uitschrijven van evaluatiecriteria op basis van duidelijke en heldere doelen.
We gaan hiervoor een volledige dag fysiek aan de slag in verschillende deelgroepen
Dag 4: Onderwijsloopbaanbegeleiding
We willen leerlingen vanuit hun interesses, sterktes en talenten zo goed mogelijk begeleiden in oriënteren binnen hun schoolloopbaan en hen maximaal kansen geven. Binnen de geest van het gemoderniseerd aanbod staan we meerdere keren stil bij de keuzes die leerlingen maken binnen hun onderwijsloopbaan naar de verschillende leerwegen toe.
In Deze sessie staat de onderwijsloopbaan centraal en willen we aandacht geven aan hoe we onderwijsloopbaanbegeleiding systematisch inbedden in het proces van handelingsplanmatig werken. Dit vanaf het moment dat leerlingen hun traject in het buitengewoon secundair onderwijs starten. We willen verder bouwen op wat in het lager onderwijs reeds gebeurde en wat de basis was voor hun keuze.
Hoe kunnen we overgangen zo goed mogelijk bewaken en ondersteunen en hoe integreren we arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid vlot binnen het handelingsplanmatig werken.
We organiseren hiervoor een online sessie van een halve dag
Dag 5: Studiebekrachtingen
De modernisering van het BuSO brengt veranderingen met zich mee in functie van de structuren, opleidingen en tenslotte ook voor de studiebekrachtigingen. Een streefdoel van de modernisering in het BuSO is inclusief en doelgericht onderwijs waarbij elke leerling de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen en een passend studiebewijs te behalen.
Het individuele leerproces van elke leerling wordt vorm gegeven in hun individueel aangepast curriculum. Gezien de individuele trajecten van de leerlingen kunnen verschillen heeft de modernisering ook voorzien in een flexibele studiebekrachting.
In een online webinar wordt de nieuwe manier van studiebekrachtiging toegelicht.
Praktisch
dinsdag 22 oktober 2024, van 9u30 tot 16u00
Dag 1: ASV&BGV, een team
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15 1210 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 14 november 2024, van 9u00 tot 12u00
Dag 2: stages
Webinar
maandag 03 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Dag 3: Aan de slag rond evaluaties
Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 13 maart 2025, van 13u00 tot 16u00
Dag 4: Onderwijsloopbaanbegeleiding
Webinar
vrijdag 25 april 2025, van 13u00 tot 16u00
Dag 5: Studiebekrachtingen
Webinar
Doelstellingen
- Je geeft als leraar ASV en leraar BGV het curriculum van de gemoderniseerde kwalificatiefase samen vorm met aandacht voor duidelijk geformuleerde doelen.
- Je gaat kwaliteitsvol en doelgericht aan de slag in functie van stages.
- Je neemt evaluatie mee als een belangrijk onderdeel binnen het curriculum.
- Je neemt onderwijsloopbaanbegeleiding mee als een rode draad doorheen de volledige opleiding.
- Je hebt inzicht in de nieuwe studiebekrachtigingen.
Lesgever
Vanderschot Beth
Beth Vanderschot is schoolontwikkelaar met specialiteit buitengewoon onderwijs.