Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Soms blijkt de brede basiszorg toch onvoldoende. Dan kan je als leraar een aantal stappen zetten en samen met je zorgcoordinator/ leerlingenbegeleider kijken welke extra tools kunnen ingezet worden om deze leerling gelijke onderwijskansen te bieden en optimaal in leren te zetten. Mogelijk is er meer nodig, dan evolueren we naar uitbreiding van zorg. We gaan stapsgewijs en cyclisch aan de slag. De manier waarop we dit doen, is dezelfde in het basis als in het secundair onderwijs.
Dag 1: Waarnemen:
Wat zien we? Welk gedrag vertoont de leerling?
Wat is zijn of haar leerhouding?
In deze fase tracht je te achterhalen wie deze leerling eigenlijk is en hoe je dit best in beeld brengt.
Dag 2: Begrijpen
Welke onderwijsbehoeften heeft de leerling? Passen deze bij de onderwijsdoelen? Moeten we mogelijk doelen uit een ander curriculum of uit het Buitengewoon onderwijs overwegen? En welke ondersteuningsbehoefte heeft de leerkracht daarbij? Wat is het doel van de leerling - en van de leerkrachtondersteuning?
Dag 3: Organiseren
Welke strategieën zet je best in voor deze leerling? Kies je voor remediëren, differentiëren, compenseren of dispenseren? Of volstaan algemene redelijke aanpassingen die het curriculum in essentie niet veranderen? Kunnen we orthodidactische methoden inzetten? Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan.
Dag 4: Evalueren en Intervisie:
We bespreken hoe we een effectieve evaluatie kunnen organiseren en hoe deze kan dienen als startpunt voor een nieuwe cyclus. Hoe kunnen we wat werkt voor de leerling behouden, borgen? Daarnaast kijken we naar een casus uit de praktijk van de deelnemers en bespreken we successen en eventuele uitdagingen of struikelblokken in jouw specifieke context..
Praktisch
Doelstellingen
- De onderwijsprofessional weet hoe hij (handelings)planmatig kan inspelenop de onderwijsbehoeften van een specifieke leerling.
- De onderwijsprofessional heeft een houvast om deze manier van werken zo planlastluw mogelijk uit te voeren
- De onderwijsprofessional (h)erkent ieders aandeel bij de mogelijke gestapelde zorg rond een leerling met specifieke onderwijsbehoeften.