Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een goede schoolvisie rond autisme cruciaal is om de draagkracht van de school te versterken én om de slaagkansen van een kind te verhogen.
Heb jij leerlingen met autisme op je school?
Je hoort de noden van deze leerlingen van de ouders en langs de andere kant hoor je de bezorgdheden van je leerkrachtenteam?
Als schoolleider is het soms zoeken naar de balans. Je staat letterlijk tussen deze twee werelden die beiden het kind centraal zetten vanuit een volkomen ander perspectief.
Een basiskennis rond dit spectrum, kan hierin enkel als pluspunt gezien worden, om een krachtige en werkbare visie uit te werken.
Deze dag geeft jouw als schoolleider de mogelijkheid om in de leefwereld van jouw leerlingen met autisme te stappen. Je ervaart hoe je leerlingen in de klas zitten, zodat je beter in gesprek kan gaan met alle partners en duidelijkere beslissingen kan nemen in functie van deze leerlingen.
Deze dag richt zich uitsluitend op schoolleiders. Hierdoor creëren we de mogelijkheid om ervaringen tussen collega’s uit te wisselen en te leren van elkaar.
Door oefeningen ervaar je op welke andere manier kinderen met autisme informatie verwerken.
Je maakt kennis met alle theoretische denkkaders van het autistische denken vanuit een praktische ervaringsgerichte insteek. Op deze manier blijft een theorie niet hangen in je hoofd, maar je voelt als het ware het autistische denken zelf aan.
Dit zorgt voor een betere kijk op de noden van je leerlingen met autisme. Je ervaart namelijk zijn/haar frustraties en moeilijkheden. Het vormt de basis om een visie uit te werken die het kind centraal zet en de draagkracht van de school respecteert.
Praktisch
woensdag 22 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Belevingsdag: ‘kruip in de huid van een leerling met autisme’ - schoolleiders
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je leert de theoretische kaders van de andere informatie verwerking bij autisme kennen.
- Je plaats deze kaders in een praktische ervaring, waardoor je het autistische denken ‘voelt’ ipv ‘theoretisch kent’
- Je wisselt ervaringen met collega’s uit rond dit thema.
Extra informatie
Wat heb je nodig? Heel veel zin om deze ervaring aan te gaan, om je leerlingen met autisme iets beter te begrijpen.
Wil je mensen uit je team dit soort belevingsdag laten meemaken? Dat kan! Lees erover via deze link .
Lesgever
Van Den Brande Adi
Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag .
Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.
Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.
Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.