Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Heb jij leerlingen met autisme op school?Wil je hen beter leren begrijpen vanuit de complexiteit van dit spectrum?
Dan is dit een dag voor jou!
Vandaag kruip je onder de huid van een persoon met autisme en voel je hoe het is om autisme te hebben. Je ervaart hoe het is om op een autistische manier te denken, voelt de frustraties en het onvermogen van je leerling in de klas.
Deze sessie is een laagdrempelige manier om met autisme kennis te maken, of om de theorie even te verlaten en naar de belevingswereld van jouw leerling te stappen.
Door oefeningen ervaar je op welke andere manier kinderen met autisme informatie verwerken.
Je maakt kennis met alle theoretische denkkaders van het autistische denken vanuit een praktische ervaringsgerichte insteek. Op deze manier blijft een theorie niet hangen in je hoofd, maar je voelt als het ware het autistische denken zelf aan.
Dit zorgt voor een betere kijk op het gedrag van je leerling met autisme, maar ook op een diepere verbinding. Je ervaart namelijk zijn/haar frustraties en moeilijkheden.
Praktisch
donderdag 30 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Belevingsdag: ‘kruip in de huid van een leerling met autisme’
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
Je leert de theoretische kaders van de andere informatie verwerking bij autisme kennen.
Je plaats deze kaders in een praktische ervaring, waardoor je het autistische denken ‘voelt’ ipv ‘theoretisch kent’
Je verbinding met je leerling verbetert, zodat je met meer zelfvertrouwen en energie kan handelen.
Extra informatie
deze vormingsdag is een basisvorming. Je kan hier inschrijven als individu of je kan deze naar je school halen om meteen iedereen mee te hebben.
Ben je schoolleider? We voorzien een variant op deze belevingsdag, specifiek voor schoolleiders lees er hier alles over.
Lesgever
Van Den Brande Adi
Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag .
Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.
Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.
Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.