Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Algemeen preventiekader

Pagina delen

In België moet in elke werkomgeving, dus ook in een onderwijsomgeving, de werkgever, leidinggevenden en personeel aandacht hebben voor welzijn, veiligheid en gezondheid. De focus ligt hierbij in de eerste plaats op preventie van risico’s.  Opleiding en sensibilisering zijn hierbij niet alleen verplicht maar ook onontbeerlijk.
Elke Algemeen directeur (ism de Raad van Bestuur) is als werkgever dus verplicht om binnen zijn scholengroep en onderwijsinstellingen een beleid te voeren dat tot doel heeft het welzijn van de personeelsleden bij de uitvoering van hun werk te bevorderen. Dit welzijnsbeleid steunt op het principe van de risicoanalyse.
De risicoanalyse maakt het immers mogelijk om passende preventiemaatregelen uit te werken waardoor (1) gevaren kunnen worden uitgeschakeld,  (2) schade kan worden voorkomen of (3) schade kan worden beperkt.
Dit preventiebeleid mag niet alleen aandacht hebben voor de klassieke veiligheids- en gezondheidsrisico's zoals de risico's die voortvloeien uit het gebruik van gevaarlijke machines en chemische producten. Er moet ook de nodige aandacht gegeven worden aan de psychosociale risico’s op het werk.
Psychosociale risico’s op het werk omvatten professionele risico's die personeelsleden psychische en eventueel ook lichamelijke schade kunnen berokkenen. Ze kunnen ook een impact hebben op de veiligheid op de werkvloer en het goed functioneren van de onderwijsinstelling of scholengroep.
De oorsprong van psychosociale risico’s is meestal te vinden bij de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de interpersoonlijke relaties op het werk.
Stress, pesterijen, burn-out, zelfmoord, alcohol- en drugsmisbruik zijn de meest gekende uitingen van psychosociale risico’s die een belangrijke kost kunnen betekenen voor de personeelsleden, de onderwijsinstelling of scholengroep en de maatschappij in het algemeen.
Ook voor deze risico’s moet de Algemeen Directeur de nodige maatregelen treffen om de psychosociale risico’s op het werk te voorkomen, om de schade ten gevolge van deze risico’s te voorkomen of om deze schade te beperken.

Heb je een vraag?

Veiligheid en preventie
Ann Goeman - 02 790 93 61

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.