Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Korte beschrijving
De werkgever identificeert de situaties die aanleiding kunnen geven tot psychosociale risico's op het werk. Hij bepaalt en evalueert de psychosociale risico's op het werk rekening houdend met de gevaren verbonden aan de elementen van de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de arbeidsverhoudingen (interpersoonlijke relaties op het werk).
De werkgever houdt in het bijzonder rekening met situaties die aanleiding kunnen geven tot stress, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk.
De werkgever neemt en voor zover hij een impact heeft op het gevaar, de nodige preventiemaatregelen om de situaties en handelingen die aanleiding kunnen geven tot psychosociale risico's op het werk te voorkomen, om schade te voorkomen of om deze te beperken.
De preventiemaatregelen worden bepaald op basis van de risicoanalyse.
Wetgeving
- Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, Hoofdstuk Vbis , B.S. 18 september 1996, zoals gewijzigd
- Codex, boek I, titel 3: Preventie van psychosociale risico’s
- Codex, Art. II.4-22 (de aanvullende vorming ergonomie, arbeidshygiëne en psychosociale aspecten)
Periodiciteit
Dynamisch, na risicoanalyse en na incidenten, jaarlijkse evaluatie.
Uitvoering
Algemeen directeur of gemandateerde directeur, de hiërarchische lijn in overleg met preventieadviseur psychosociale aspecten, vertrouwensperso(o)n(en), leden van het bevoegd comité en de preventieadviseur.
Het thema psychosociale risico's op het werk vind je in de relevante GO! pro rubriek.