Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het GO! is voorstander van autonome, multidisciplinaire kernteams die bestaan uit onderwijsprofessionals die in een directe lijn met de lerenden werken: onderwijzers, leraren, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, stagebegeleiders, mentoren.
Idealiter voldoet een dergelijk kernteam aan volgende principes:
- Het team vervult de kernopdrachten voor een groep lerenden, over leerjaren en vakken heen.
- Het team is multidisciplinair en flexibel samengesteld. Het krijgt vorm in functie van de visie, de context en de leerlingenkenmerken. Wie wat doet binnen het team wordt bepaald aan de hand van de sterktes en interesses van de individuele professionals en kan doorheen de jaren wijzigen.
- De expertise zit bij het geheel van het kernteam, aangevuld met die van andere actoren in het schoolteam, de professionele leergemeenschap en van externe partners.
- Het kernteam heeft een gezamenlijke opdracht die voortvloeit uit de vier kernopdrachten, de waarden van de onderwijsinstelling en een logisch samenhangend geheel van activiteiten.
- Het kernteam heeft een collectieve verantwoordelijkheid voor het hele leer- en begeleidingsproces van een groep leerlingen.
- De kernteamleden voeren niet alle taken uit, maar er moeten wel voldoende mensen inzetbaar zijn om de kernopdrachten te allen tijde te waarborgen.
- Teamleden zijn voor meerdere taken inzetbaar binnen het team. Iedereen vervult meerdere rollen.
- Teamleden zijn sterk onderling afhankelijk, ze nemen de kernopdrachten samen op en voeren regeltaken uit die de onderlinge binding vergroten zoals kennisdeling, planning, coaching, ...
- Het team heeft voldoende regelvermogen om zelfstandig te werken: plannen van uitvoering kernopdrachten, bijsturen van die uitvoering, bewaken, handhaven en verbeteren van prestaties. Verbonden leraarschap is hierbij het uitgangspunt wat tot uiting komt in de professionele leergemeenschappen.
Besteed voldoende aandacht aan re-integratie (na bv. een burn-out) of, als dat niet lukt, aan een menselijk exitbeleid.