Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een hr-beleid is duurzaam wanneer het strategisch, ontwikkelings- en competentiegericht, inclusief, co-creatief en participatief is. Zo'n personeelsbeleid erkent en waardeert medewerkers in alle fasen van hun loopbaan: instroom, doorstroom en uitstroom.
Segment 1: Afgestemd op strategisch beleid
Een duurzaam hr-beleid is afgestemd op het strategisch beleid van de onderwijsinstelling.
- Visie, missie, waarden en doelen van de onderwijsinstelling in het algemeen en de doelen rond de kwaliteit van onderwijs in het bijzonder.
- Ook aandacht voor de visie van de onderwijsinstelling op de arbeidsorganisatie. Het GO! is hierbij voorstander van autonome, multidisciplinaire kernteams die bestaan uit onderwijsprofessionals die in een directe lijn met de lerenden werken.
Segment 2: Ontwikkelings- en competentiegericht
Een duurzaam hr-beleid is ontwikkelings- en competentiegericht volgens de individuele noden van iedere medewerker. De professionele loopbaan is een continu proces van competentieontwikkeling, zowel op algemeen pedagogisch, vakinhoudelijk en vakdidactisch vlak, als op persoonlijk vlak (soft skills zoals samenwerken, initiatief nemen, doorzettingsvermogen, communiceren, flexibiliteit, ...).
Segment 3: Inclusief, erkent een breed scala aan verschillen
Een duurzaam hr-beleid is inclusief en erkent een breed scala aan verschillen, zoals gender, leeftijd, arbeidshandicap, migratieachtergrond en meer. Teams met uiteenlopende achtergronden bevorderen de ontwikkeling van nieuwe perspectieven, brengen meer innovatie en creativiteit in de manier waarop problemen worden aangepakt, en zorgen voor sterkere relaties tussen de onderwijsinstelling, leerlingen en ouders. Een inclusief hr-beleid implementeert wervingspraktijken die rekening houden met deze verschillen en besteedt aandacht aan een veilige schoolomgeving waar iedere onderwijsprofessional zich welkom voelt.
Segment 4: Gestoeld op samenwerking
Een duurzaam hr-beleid is gestoeld op samenwerking met het personeel van de onderwijsinstelling, maar ook met de vakorganisaties. Dit beleid is het gevolg van een vernieuwd sociaal overlegmodel, zowel op centraal als lokaal niveau, waarbij de focus ligt op gemeenschappelijke thema’s zoals welzijn en werkbaar werk. Duurzame netwerken vormen de ruggengraat van deze samenwerking waarin voldoende aandacht is voor schooloverkoepelende professionele leergemeenschappen