Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een hr-beleid uitwerken is in principe een verplichting voor elke onderwijsinstelling, deze opdracht staat immers in het R-OK. Maar daarmee zijn onderwijsprofessionals nog niet direct overtuigd van de meerwaarde ervan.
Daarom wordt uit de doeken gedaan wat het GO! verstaat onder een duurzaam hr-beleid en wat wordt verwacht van de implementatie van een duurzaam hr-beleid in de specifieke context van de onderwijsinstellingen.
Onderzoek laat optekenen
Er zijn talrijke onderzoeken die het nut van een duurzaam hr-beleid in de onderwijssector aantonen.
Zo zijn er onderzoeken die laten zien dat er een duidelijk verband bestaat tussen het welbevinden van leraren en verschillende aspecten van personeelspraktijken, zoals: de taken die leraren binnen de school uitvoeren, jobzekerheid, variëteit in het werk, werkbelasting en werkcondities.
Bovendien wijst ander onderzoek uit dat scholen met een strategisch-ontwikkelingsgericht personeelsbeleid een hoger welbevinden onder leraren en een lagere verloopintentie noteren. Een beter psychosociaal welzijn zorgt er dan ook voor dat men het werk werkbaarder vindt.
Stimulans voor werkbaarder werk
Het ontwikkelen en implementeren van een duurzaam hr-beleid maakt de weg vrij voor het organiseren van werkbaarder werk voor onderwijsprofessionals.
Zo'n beleid kan helpen om taakeisen en stressrisico’s in balans te brengen.
Onderzoek toont aan dat leraren hun werk graag doen, maar dat de taakeisen (de zogenaamde ‘job demands’ volgens het model van Karasek) soms zo zwaar doorwegen dat de stressrisico’s toenemen. Het nastreven van dit evenwicht is essentieel en valt binnen het bredere kader van werkbaar werk.
Werkbaar werk houdt verband met jobmotivatie, uitdaging en afwisseling, zelfeffectiviteit, relaties en ondersteuning van collega’s én leidinggevenden.
Motivatie neemt toe wanneer men meer ontwikkelingsgerichte hr-praktijken ervaart, waardoor men zich ook minder emotioneel uitgeput voelt.
Onderwijsprofessionals die de kans krijgen om mee te denken over hun werk-privébalans, ontwikkelingsmogelijkheden, motivatie en autonomie, en daarbij ondersteund en gewaardeerd worden, ervaren hun werk als werkbaarder.
Positieve effecten op verhoging onderwijskwaliteit
De toegenomen aandacht voor duurzaam hr-beleid en de vele onderzoeken ernaar wijzen erop dat het belang ervan steeds meer erkend wordt.
Er zijn voldoende argumenten om in te zetten op een duurzaam personeelsbeleid dat gericht is op de hele loopbaan van iedere medewerker en dat een vaste waarde krijgt binnen de brede schoolorganisatie.
Een personeelsbeleid dat de medewerker centraal stelt, leidt tot meer tevreden, gemotiveerde en gezonde medewerkers, minder personeelsverloop of een betere herpositionering van medewerkers in functie van competenties, minder ziekteverzuim, en uiteindelijk betere prestaties.
Dit heeft een positieve invloed op de uitvoering van de visie van de onderwijsinstelling en garandeert én verhoogt de onderwijskwaliteit voor iedereen.