Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Het fundamentele belang van een duurzaam hr-beleid

Pagina delen

Een hr-beleid uitwerken is in principe een verplichting voor elke onderwijsinstelling, deze opdracht staat immers in het R-OK. Maar daarmee zijn onderwijsprofessionals nog niet direct overtuigd van de meerwaarde ervan.

Daarom wordt uit de doeken gedaan wat het GO! verstaat onder een duurzaam hr-beleid en wat wordt verwacht van de implementatie van een duurzaam hr-beleid in de specifieke context van de onderwijsinstellingen.  

Onderzoek laat optekenen

Er zijn talrijke onderzoeken die het nut van een duurzaam hr-beleid in de onderwijssector aantonen.

Zo zijn er onderzoeken die laten zien dat er een duidelijk verband bestaat tussen het welbevinden van leraren en verschillende aspecten van personeelspraktijken, zoals: de taken die leraren binnen de school uitvoeren, jobzekerheid, variëteit in het werk, werkbelasting en werkcondities.

Bovendien wijst ander onderzoek uit dat scholen met een strategisch-ontwikkelingsgericht personeelsbeleid een hoger welbevinden onder leraren en een lagere verloopintentie noteren. Een beter psychosociaal welzijn zorgt er dan ook voor dat men het werk werkbaarder vindt.

Stimulans voor werkbaarder werk

Het ontwikkelen en implementeren van een duurzaam hr-beleid maakt de weg vrij voor het organiseren van werkbaarder werk voor onderwijsprofessionals.

Zo'n beleid kan helpen om taakeisen en stressrisico’s in balans te brengen.

Onderzoek toont aan dat leraren hun werk graag doen, maar dat de taakeisen (de zogenaamde ‘job demands’ volgens het model van Karasek) soms zo zwaar doorwegen dat de stressrisico’s toenemen. Het nastreven van dit evenwicht is essentieel en valt binnen het bredere kader van werkbaar werk.

Werkbaar werk houdt verband met jobmotivatie, uitdaging en afwisseling, zelfeffectiviteit, relaties en ondersteuning van collega’s én leidinggevenden.

Motivatie neemt toe wanneer men meer ontwikkelingsgerichte hr-praktijken ervaart, waardoor men zich ook minder emotioneel uitgeput voelt.

Onderwijsprofessionals die de kans krijgen om mee te denken over hun werk-privébalans, ontwikkelingsmogelijkheden, motivatie en autonomie, en daarbij ondersteund en gewaardeerd worden, ervaren hun werk als werkbaarder.

HR Beleid Visual Karasek

Positieve effecten op verhoging onderwijskwaliteit

De toegenomen aandacht voor duurzaam hr-beleid en de vele onderzoeken ernaar wijzen erop dat het belang ervan steeds meer erkend wordt.

Er zijn voldoende argumenten om in te zetten op een duurzaam personeelsbeleid dat gericht is op de hele loopbaan van iedere medewerker en dat een vaste waarde krijgt binnen de brede schoolorganisatie.

Een personeelsbeleid dat de medewerker centraal stelt, leidt tot meer tevreden, gemotiveerde en gezonde medewerkers, minder personeelsverloop of een betere herpositionering van medewerkers in functie van competenties, minder ziekteverzuim, en uiteindelijk betere prestaties.

Dit heeft een positieve invloed op de uitvoering van de visie van de onderwijsinstelling en garandeert én verhoogt de onderwijskwaliteit voor iedereen.

Heb je een vraag?

Gerd De Roeck - 02 790 94 24

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.