Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Volwassenenonderwijs

Pagina delen

Opleidingen

In het schooljaar 2024-2025 richt PBD-GO! twee opleidingen in waarmee we specifiek tegemoetkomen aan de noden van het volwassenenonderwijs.

Opleiding: pedagogisch ICT-coördinator volwassenenonderwijs

Ben jij ICT-coördinator in het volwassenenonderwijs? Wil je ook het pedagogisch luik van je taak versterken en van je collega’s een sterk digitaal team maken? Met de opleiding 'GO! pedagogisch ICT-coördinator volwassenenonderwijs' wordt je in vijf masterclasses opgeleid tot pedagogisch ICT-coördinator met niveau C van het DigCompEdu-kader (C1 of C2). We reiken je de nodige handvaten aan om een doordachte digitale transformatie in jouw CVO mee te helpen realiseren. Breid je kennis uit, laat je inspireren door goede praktijken uit het GO! en vergroot je netwerk. Na afloop mag je jezelf dus een gecertificeerde GO! pedagogisch ICT-coördinator noemen!

Opleiding: pedagogisch medewerker

De opleiding pedagogisch medewerker, met focus op professionalisering, zal modulegewijs inzoomen op de eigenheid van het volwassenenonderwijs. Deze opleiding start in het tweede semester. Je ontdekt er hier alles over.

 

Aanbod voor startende lesgevers in het volwassenenonderwijs

Startte je recent met lesgeven in het volwassenenonderwijs? Ongetwijfeld zit je nog met heel wat vragen. Uiteraard kan je met schoolspecifieke vragen zeker bij je mentor terecht, maar we organiseren dit jaar ook twee online sessies specifiek voor volwassenenonderwijs: Eentje rond klasmanagement op 8 oktober en eentje rond curriculum op 15 oktober.

Meer informatie over deze sessies en inschrijven? Dat kan hier.

Aanvangsbegeleiding

Ben jij mentor aanvangsbegeleiding in je centrum? Dan is deze vorming er voor jou: Aanvangsbegeleiding: Train the trainer voor mentoren van het volwassenenonderwijs: Zelfzorg voor starters. Tijdens deze interactieve webinar krijg je als mentor een sessie 'zelfzorg voor startende leraren' zodat je de inhoud beheerst en nadien kan overbrengen naar startende leraren.

 

Verandertraject: Evaluatiebeleid

Evalueren is veel meer dan een cijfer geven. Het is een integraal onderdeel van ons onderwijssysteem. Het is een complex geheel van opvolgen, beoordelen, feedback geven en werken aan het groeipotentieel bij de cursisten, maar ook het bijsturen van de eigen manier van werken en lesgeven. De visie op evalueren is de laatste jaren sterk veranderd. Meer dan ooit wordt in het referentiekader voor onderwijskwaliteit (R-OK) duidelijk omschreven aan welke criteria een goede evaluatie en een goed evaluatiebeleid moeten voldoen. "Moeten we alles evalueren?", "Geldt dit ook voor praktijkvakken?" of "Moet iedereen aan de evaluatie deelnemen?", zijn slechts enkele van de vele vragen die leerkrachten of vakgroepen zich stellen.

Tijdens dit verandertraject (VT) beogen we dat schoolteams:

  • een gedragen visie op evalueren ontwikkelen, rekening houdend met de noden van de leraren en afgestemd op de context van de cursisten;
  • over bruikbare tools beschikken om kwaliteitsvolle cursistenevaluaties uit te voeren en in kaart te brengen;
  • de kwaliteit van hun evaluatiepraktijk verhogen en opvolgen;
  • expertisedeling tussen de teams stimuleren.

Een verandertraject kun je jaarlijks aanvragen via je begeleidingsovereenkomst.

 

Verandertraject: Gedeeld(er) leiderschap

Het verandertraject is een vervolgtraject van het PI Gedeeld(er) leiderschap. Hierbij worden de school- of centrumleider en de beleidsmedewerker(s) versterkt als leider VAN en IN de verandering. De focus ligt daarvoor op de drie kernelementen van het groeien naar gedeeld leiderschap.

Ten eerste is er het structuurvraagstuk. Het is belangrijk dat de school- of centrumleider een duidelijke visie heeft op het 'nieuwe' leidinggeven. Het team zal immers met veel vragen zitten waar de leidinggevende in het begin een baken moet zijn die de lijnen uitzet. Hoe kan een nieuwe structuur van gedeeld leiderschap er uit zien? Wie neemt welke rollen en verantwoordelijkheden op?

Een tweede kernelement van het traject is de teamontwikkeling. Teams groeien niet vanzelf. Ze vragen ondersteuning om deze verdeelde rollen en verantwoordelijkheden te kunnen opnemen.

Tenslotte focust het traject op de leidinggevende zelf. De leider VAN verandering is immers ook zelf IN verandering. Je moet op zoek naar een nieuwe invulling van je eigen rollen en verantwoordelijkheden, maar ook naar een nieuwe identiteit als leider.

Een verandertraject kun je jaarlijks aanvragen via je begeleidingsovereenkomst.

 

Professionele leergemeenschappen voor volwassenenonderwijs

Een professionele leergemeenschap (PLG) is een vorm van collegiaal leren waarbij gewerkt wordt in een vaste groep, tijdens meerdere bijeenkomsten, rond een gezamenlijk thema.

Schrijf je in voor het PLG VWO in jouw vakgebied en ontdek hoe je betrokkenheid een leren vanuit ieders expertise met zich meebrengt.

Door collega's uit de verschillende CVO's Vlaanderenbreed samen te brengen, vormen we een boeiend lerend netwerk waarin we samenwerken en groeien. We willen bewust kennis en ervaringen versterken rond specifieke kennisgebieden.

Hier krijg je niet alleen de kans om te leren, maar ook om anderen te inspireren. Afhankelijk van het thema, krijg je de kans om aspecten van je eigen werk te presenteren of nodigen we eventueel externe sprekers uit om onze horizon te verbreden.

Onze pedagogisch begeleiders zullen als procesgeleiders voor een vlot verloop van deze dagen zorgen.

Geplande professionele leergemeenschappen

Je vindt alle geplande PLG's in een overzicht hieronder. In sommige gevallen is de hele reeks ingepland, in andere gevallen enkel de eerste dag en worden de extra momenten in overleg met de deelnemers vastgelegd.

Inschrijven is gratis, maar wel noodzakelijk. 

 

PLG VWO Coördinatoren technische opleidingen

  • Dag 1 (online) - dinsdag 17 september van 10u00 tot 12u00 - inschrijven


 
PLG VWO Aanvangsbegeleiders

  • Dag 1 (online) - dinsdag 17 september 2024 van 13u30 tot 15u30 - inschrijven

 

PLG VWO E-leren Hub IT-Professionalisering

  • Dag 1 (Huis van het GO!) - vrijdag 20 september 2024 van 9u30 tot 15u30 - inschrijven

 

PLG VWO Kwaliteitsontwikkeling

  • Dag 1 (online) - maandag 23 september 2024 van 10u00 tot 12u00 - inschrijven

 

PLG VWO Onderwijskundig beleid  

  • Dag 1 (Huis van het GO!) - dinsdag 24 september 2024 van 9u30 tot 12u30 - inschrijven
  • Dag 2 (Huis van het GO!) - woensdag 13 november 2024 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 3 (Huis van het GO!) - donderdag 6 februari 2025 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 4 (Huis van het GO!) - vrijdag 23 mei 2025 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven

 

PLG VWO E-leren - beleidsgroep

  • Dag 1 (Huis van het GO!) - dinsdag 24 september 2024 van 13u30 tot 16u00 - inschrijven

 

PLG VWO Coördinatoren ICT-opleidingen

  • Dag 1 (online) - vrijdag 4 oktober 2024 van 9u30 tot 12u30 - inschrijven

 

PLG VWO Coördinatoren NT2

  • Dag 1 (online) - maandag 14 oktober 2024 van 13u00 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 2 (Hendrik Consciencegebouw, Brussel) - donderdag 16 januari 2025 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 3 (online) - donderdag 20 maart 2025 van 9u30 tot 12u30 - inschrijven
  • Dag 4 (Huis van het GO!) - vrijdag 9 mei 2025 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven

 

PLG VWO Coördinatoren vreemde talen

  • Dag 1 (Huis van het GO!) - woensdag 6 november 2024 van 9u30 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 2 (online) - dinsdag 25 februari 2025 van 13u00 tot 16u00 - inschrijven
  • Dag 3 (online) - maandag 19 mei 2025 van 13u00 tot 16u00 - inschrijven

 

Netoverschrijdende netwerken

Naast de PLG's in het GO! zijn er ook nog netoverschrijdende netwerken rond specifieke thema's, waarbij ook onze begeleiders betrokken zijn.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.