Het Gemeenschapsonderwijs start een uitgebreid onderzoek naar de kwaliteit van de gebruikte leermiddelen (schoolboeken, cursussen en digitale leermiddelen). Tegelijkertijd brengt het GO! in kaart voor welke leerstof er onvoldoende kwaliteitsvolle leermiddelen bestaan, met de bedoeling daar prioritair zelf materiaal voor te ontwikkelen. Zo wil het onderwijsnet leraren ontlasten en de onderwijskwaliteit verbeteren.
In kaart brengen
Dit schooljaar start het GO! met het screenen van de leermiddelen. “Vandaag weten we niet welke leermiddelen onze scholen gebruiken”, kadert Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “We brengen dit nu voor het eerst in kaart.” In een eerste fase gaat het om de basisvorming van de tweede en derde graad secundair onderwijs. “Het doel van deze grootschalige oefening is tweeledig”, aldus Pelleriaux. “We willen komen tot een overzicht van leermiddelen die voldoen aan de kwaliteitsvereisten en aan onze leerplannen, zodat leraren vlotter hun weg vinden in het aanbod. Zeker voor startende leraren is dat zinvol. Daarnaast inventariseren we voor welke delen van het leerplan er vandaag weinig of geen kwaliteitsvolle leermiddelen op de markt zijn. Om te vermijden dat elke leraar individueel een cursus moet maken, gaan we samen sterke materialen ontwikkelen.” Pelleriaux pleit al langer voor meer samenwerking bij het ontwikkelen van leermiddelen om het vele dubbele werk dat leraren vandaag doen, te reduceren, en zo de druk op hun schouders te verlichten. “Samenwerking komt de kwaliteit van de leermiddelen ten goede”, besluit hij.
Voortbouwen op het werk van de Kwaliteitsalliantie
De kwaliteit van de leermiddelen die in de secundaire scholen gebruikt wordt, en de mate waarin die aansluiten op de GO! doelen, worden ingeschaald op basis van de kernindicatoren die de Kwaliteitsalliantie vooropstelt. Het doel is om tegen het einde van het schooljaar tot een eerste overzicht van kwaliteitsvolle leermiddelen te komen die aansluiten bij de leerplannen van het net. Het GO! stimuleert zijn onderwijsprofessionals op die manier om gericht en kritisch te kijken naar wat kwaliteitsvol materiaal betekent. We doen dat aan de hand van 12 vragen.
Kwaliteit door efficiënt samenwerken
“De opbrengst van deze oefening zal een grote stap voorwaarts zijn in het versterken van onze onderwijskwaliteit én in het ontzorgen van leraren, zeker starters en zijinstromers”, aldus Pelleriaux. “Dit vergt een engagement van élke leraar, elke vakgroep verbonden aan de basisvorming in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Maar nadien zullen zij er ook de vruchten van plukken.”