Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Grip krijgen op AI via sprints
Artificiële intelligentie is niet meer uit onderwijs weg te denken, evolueert razendsnel en roept veel vragen op. Als pedagogische begeleidingsdienst kozen we daarom bewust voor een aanpak via sprints.
In een sprint proberen we in een korte, maar krachtige periode van zes weken een antwoord te geven op een vraag uit de praktijk. De basisvraag is altijd: ‘Hoe kan AI mij helpen om mijn probleem op te lossen?’. Op die manier kunnen we inzichten over AI en nieuwe AI-tools snel verkennen, aftoetsen en wat bruikbaar is meenemen of verspreiden naar scholen.
Daarnaast bekijken we ook welke strategische acties het GO! kan of zou moeten nemen rond AI en welke impact dit heeft op leren, de betekenis van kennis en het omgaan met kennis.
Zelf een idee?
Heb je een AI-vraag of wil je een thema voor een volgende sprint voorstellen? Neem contact op met Mark Willems via het netwerk digitale transformatie of GO! Navigator. Samen bouwen we aan de toekomst van AI in het onderwijs!
De sprints: schooljaar 2024-2025
- MVT vervolgsprint: We ontwikkelen een breder inzetbare set prompts en stappenplannen om AI in moderne vreemde talen (MVT) nog effectiever te gebruiken. Het resultaat wordt flexibel materiaal dat kan worden aangepast aan diverse leercontexten.
- AI in het schoolreglement: Deze sprint resulteert in een addendum voor het schoolreglement, gevalideerd door mensen uit de praktijk en pedagogisch adviseurs. Het biedt scholen een samenhangend kader voor het verantwoord gebruik van AI. Het addendum zal in lijn zijn met de EU AI act en streeft naar een pedagogische hefboom i.p.v. een administratieve last.
- AI en schoolbeleid in het basisonderwijs: Deze sprint richt zich op het basisonderwijs en levert tools op die scholen helpen om AI in hun beleid te integreren. Denk aan hulpmiddelen voor visieontwikkeling, implementatieplannen en praktische ondersteuning.
- AI in het schoolreglement in het secundair onderwijs: Specifiek voor het secundair onderwijs werken we verder aan richtlijnen en toepassingen voor AI. Het resultaat: praktische handvatten waarmee scholen AI in lijn met hun pedagogische doelen kunnen inzetten.
- AI in kunstvakken: We verkennen hoe AI creatieve processen kan ondersteunen in kunstonderwijs. De focus ligt op tools die inspireren, analyseren en persoonlijke feedback mogelijk maken.
De sprints: schooljaar 2023-2024
- AI in STEM (& filosofie): In deze sprint verkenden we de mogelijkheid om AI te gebruiken als een socratische gesprekspartner, die jongeren prikkelt en hen aanzet tot nadenken. Het resultaat was een prototype chatbot die de kunst van het vragen stimuleert.
- AI in Vreemde Talen Onderwijs: Hierbij was het opzet om lesmaterialen voor vreemde talen onderwijs (VTO) te produceren, variërend naargelang de context. Zo kan je een reeks oefeningen die gaan over kleding in een handomdraai omzetten naar oefeningen die gaan over bijvoorbeeld uitgaan. De output bestond uit relevante prompts en voorbeeldmaterialen.
- AI als contentgenerator voor EFC lessen: Voor het project E-content onderzochten we of AI specifieke content kon genereren voor EFC (Economisch Financiële Competenties). De resultaten omvatten aangepaste prompts en voorbeeldmaterialen. We leerden ook van leerkrachten over de nood aan een gelijkgerichte aanpak in scholen wat betreft AI.
- AI in het schoolreglement: AI biedt kansen en bedreigingen. Om daar een lijn in te krijgen in onze scholen was er behoefte aan richtlijnen. Deze sprint resulteerde in een addendum voor het schoolreglement, gericht op een samenhangende visie en stroomlijning van AI-gebruik.
- Doel-TRICK: Het GO! promptkader voor kwaliteitsvolle AI-output: Jongeren experimenteren vaak sneller met AI dan leerkrachten, wat een kloof kan veroorzaken. Deze sprint ontwikkelde een promptkader, Doel-TRICK, om leraren te helpen de meerwaarde van AI te vinden. Hierdoor kunnen ze bijbenen én gelijk ook hun planlast vermindert. De winst? Meer tijd voor hun kerntaken. Bij 'downloads' op deze pagina vind je een infographic waar het Doel-TRICK kader uitgebreider wordt toegelicht en een uitgewerkt voorbeeld.