Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Poolsterleiderschap

Pagina delen

Een poolsterbeleid omzetten in de praktijk vergt een reeks specifieke plannings- en verandercompetenties. Binnen deze poolsteropleiding focussen we daarom vooral op de leiderschapsvaardigheden die een beleidsteam nodig heeft om dit te kunnen waarmaken. Van willen, over kunnen en kennen, naar durven en doen. Hierbij hebben we zowel aandacht voor beleidsteams als leiders in verandering en leiders van verandering.

Doelgroep

Deze opleiding is gericht op beleidsteams van alle onderwijsniveaus bestaande uit minimaal de schoolleider. Deelname vanuit leerlingenbegeleiding en leersteuncentrum is een pluspunt.

Doelen van de opleiding

  • Ontwikkelplan opstellen: Het beleidsteam stelt een concreet, haalbaar en gedragen ontwikkelplan op, gebaseerd op een diepgaande analyse van prioritaire thema’s, waarin doelen, acties en evaluatiemomenten helder zijn gedefinieerd. 
  • Onderwijskwaliteit monitoren: Het beleidsteam implementeert en onderhoudt een gestructureerd cyclisch proces dat de onderwijskwaliteit op school continu monitort en verbetert door middel van data-analyse, feedback en teamgesprekken.  
  • Kritische en onderzoekende houding stimuleren: Het beleidsteam bevordert een cultuur waarin teamleden kritisch en onderzoekend werken door methodieken, tijd en begeleiding aan te bieden voor reflectie en innovatie.
  • Samen leren en ontwikkelen: Het beleidsteam creëert mogelijkheden en faciliteert processen voor het team om gezamenlijk te leren en te groeien, met focus op samenwerking, kennisdeling en professionalisering.
  • Wetenschappelijke kennis benutten: Het beleidsteam vertaalt relevante inzichten uit wetenschappelijke literatuur naar praktische en innovatieve toepassingen binnen de onderwijsleerpraktijk, die meetbaar bijdragen aan kwaliteitsverbetering. 
  • Gedeeld leiderschap creëren: Het beleidsteam bouwt een schoolklimaat waarin gedeeld leiderschap vanzelfsprekend is, door vertrouwen, autonomie en eigenaarschap binnen het team te versterken.
  • Leiderschapsstijl aanpassen: De leden van het beleidsteam passen hun leiderschapsstijl bewust aan de situatie, de doelen en de behoeften van het team aan, met oog voor effectiviteit en gedragenheid.
  • Omgaan met weerstanden: Het beleidsteam herkent, begrijpt en benut weerstanden binnen het team om tot rijkere en inclusievere besluitvorming te komen, waarbij het empathie en transparante communicatie inzet.
  • Reflecteren op eigen handelen: De leden van het beleidsteam reflecteren systematisch en diepgaand op hun eigen handelen, zowel individueel als samen met anderen, om hun professionele groei en impact te vergroten. 

Opbouw van de opleiding

We voorzien een opleiding gedurende acht dagdelen in een blended traject gedurende een schooljaar.

Deelnemen

Je vraagt deelname voor deze poolsteropleiding aan via de begeleidingsovereenkomst. We nemen contact op met de onderwijsinstelling om de deelnemers te registreren.

Om deel te nemen aan deze opleiding moet je als beleidsteam bereid zijn om te werken rond een eigen casus zoals: curriculum, leerlingenbegeleiding, talenbeleid...

Heb je een vraag?

Pedagogische begeleidingsdienst - 02 790 96 10

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.