Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een poolsterbeleid omzetten in de praktijk vergt een reeks specifieke plannings- en verandercompetenties. Binnen deze poolsteropleiding focussen we daarom vooral op de leiderschapsvaardigheden die een beleidsteam nodig heeft om dit te kunnen waarmaken. Van willen, over kunnen en kennen, naar durven en doen. Hierbij hebben we zowel aandacht voor beleidsteams als leiders in verandering en leiders van verandering.
Doelgroep
Deze opleiding is gericht op beleidsteams van alle onderwijsniveaus bestaande uit minimaal de schoolleider. Deelname vanuit leerlingenbegeleiding en leersteuncentrum is een pluspunt.
Doelen van de opleiding
- Ontwikkelplan opstellen: Het beleidsteam stelt een concreet, haalbaar en gedragen ontwikkelplan op, gebaseerd op een diepgaande analyse van prioritaire thema’s, waarin doelen, acties en evaluatiemomenten helder zijn gedefinieerd.
- Onderwijskwaliteit monitoren: Het beleidsteam implementeert en onderhoudt een gestructureerd cyclisch proces dat de onderwijskwaliteit op school continu monitort en verbetert door middel van data-analyse, feedback en teamgesprekken.
- Kritische en onderzoekende houding stimuleren: Het beleidsteam bevordert een cultuur waarin teamleden kritisch en onderzoekend werken door methodieken, tijd en begeleiding aan te bieden voor reflectie en innovatie.
- Samen leren en ontwikkelen: Het beleidsteam creëert mogelijkheden en faciliteert processen voor het team om gezamenlijk te leren en te groeien, met focus op samenwerking, kennisdeling en professionalisering.
- Wetenschappelijke kennis benutten: Het beleidsteam vertaalt relevante inzichten uit wetenschappelijke literatuur naar praktische en innovatieve toepassingen binnen de onderwijsleerpraktijk, die meetbaar bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
- Gedeeld leiderschap creëren: Het beleidsteam bouwt een schoolklimaat waarin gedeeld leiderschap vanzelfsprekend is, door vertrouwen, autonomie en eigenaarschap binnen het team te versterken.
- Leiderschapsstijl aanpassen: De leden van het beleidsteam passen hun leiderschapsstijl bewust aan de situatie, de doelen en de behoeften van het team aan, met oog voor effectiviteit en gedragenheid.
- Omgaan met weerstanden: Het beleidsteam herkent, begrijpt en benut weerstanden binnen het team om tot rijkere en inclusievere besluitvorming te komen, waarbij het empathie en transparante communicatie inzet.
- Reflecteren op eigen handelen: De leden van het beleidsteam reflecteren systematisch en diepgaand op hun eigen handelen, zowel individueel als samen met anderen, om hun professionele groei en impact te vergroten.
Opbouw van de opleiding
We voorzien een opleiding gedurende acht dagdelen in een blended traject gedurende een schooljaar.
Deelnemen
Je vraagt deelname voor deze poolsteropleiding aan via de begeleidingsovereenkomst. We nemen contact op met de onderwijsinstelling om de deelnemers te registreren.
Om deel te nemen aan deze opleiding moet je als beleidsteam bereid zijn om te werken rond een eigen casus zoals: curriculum, leerlingenbegeleiding, talenbeleid...