Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In het Decreet Leersteun staat dat er maximaal tegemoet moet gekomen worden aan het recht op leren en ontwikkelen, ook voor de leerling met specifieke onderwijsbehoeften.
Een ondersteuningstraject van een leerling met specifieke onderwijsbehoeften is een kruispunt van samenwerking tussen verschillende (schoolinterne én schoolexterne) partners en van verschillende ondersteuningsniveaus (leerling, leraar en school). In het belang van de leerling delen alle partners best eenzelfde referentie of 'taal' bij het vormgeven en implementeren van die ondersteuning voelbaar tot op de klasvloer.
Beleid leersteuncentra
Het Referentiekader voor ondersteuningsteams (RO) biedt houvast en stimuleert de samenwerking en de dialoog tussen de leerling met specifieke onderwijsbehoeften, de ondersteuner, de leraar, de ouders, het schoolteam, de pedagogisch begeleider, de CLB-medewerker, de onderwijsinspectie… Elke partner kan het referentiekader gebruiken voor zijn kwaliteitsontwikkeling en voor de structurele versterking van de ondersteuning, zowel op het niveau van de leerling en de leraar als van het schoolteam.
PBD-GO! wil naast de integrale aanpak van leerlingenbegeleiding binnen de scholengroepen, ook een aanbod bieden voor coördinatoren van ondersteuningsteams. Dit met het Referentiekader voor ondersteuningsteams als rode draad. In het schooljaar 2024-2025 hebben leersteuncentra de kans om met hun vragen aan de slag te gaan in een veranderingstraject leersteun.
Daarnaast zetten we voor de beleidsteams van de leersteuncentra in op professionele leergemeenschappen (PLG) en helpdesks waar ingezoomd wordt op de specificiteit van het beleid van een leersteuncentrum.
Inschrijven kan op een PLG-deel rond een specifieke leervraag of enkel voor de slotdag:
- PLG Beleid LSC - Leervraag 1: Leerkracht gericht ondersteunen
- PLG Beleid LSC - Leervraag 2: Leersteun vanuit fase 2/3 – omgaan met/ verminderen van vragen vanuit fase 0 en 1
- Slotdag PLG Beleid LSC - semester 1
- PLG Beleid LSC - Leervraag 3: Kwaliteitszorg + effectmeting + beleidsplanning + data-analyse
- PLG Beleid LSC - Leervraag 4: Inclusiemindset op scholen: houding Redelijke Aanpassingen en positieve houding IOV stimuleren + rol van leersteuncentra hierbij
- Slotdag PLG Beleid LSC - semester 2
Vorm jij de brug tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs? Dan zijn de online 'Inspiratiesessies naar inclusie: Gewoon buitengewoon samenwerken' vast iets voor jou. Breng je collega’s van het gewoon én buitengewoon onderwijs gewoon mee!
Startende leerondersteuner
Ben jij de startende leerondersteuner en wil je de inclusiemindset mee in je rugzak nemen? Dan hebben we alvast dit basispakket:
- GO! Continuüm naar Inclusie – samen leerlingen begeleiden. Deze vorming wordt meerdere keren en op verschillende locaties aangeboden.
- Coaching voor leerondersteuners: Inleidende sessie
Ontdek ook onze gratis online helpdesksessies als introductiekader en ruimte voor vragen:
- Helpdesk: samen leerlingbegeleiding - samenwerking vanuit een aangepast zorgcontinuüm
- Helpdesk: Van REDICODI's naar routines, verbreden van brede basiszorg
Vormingstrajecten voor alle GO! professionals
Leersteun begint in de klas, waar de leraar aan het roer zit. PBD-GO! biedt ter ondersteuning hiervan een aantal vormingstrajecten aan voor alle leraren, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, ondersteuners en andere onderwijsprofessionals.
Verhoogde zorg en uitbreiding van de zorg
Aan te vullen met een aantal gratis helpdesksessies:
- Helpdesk: Redelijke aanpassingen en REDICODI's - basis + secundair onderwijs
- Helpdesk: Flexibele trajecten secundair onderwijs
- Helpdesk: basis leerplankennis BaO voor CLB en LSC
- Helpdesk: basis leerplankennis SO voor CLB en LSC
Zorg op maat
Aan te vullen met een aantal gratis helpdesksessies:
- Helpdesk: IAC regulier basisonderwijs - Introductie
- Helpdesk: IAC of OV4 regulier secundair onderwijs - Introductie
- Helpdesk: Inschrijven onder Voorwaarde (IOV) & ontbinden van inschrijvingen van leerlingen met een verslag IAC / OV4
Professionele leergemeenschappen
Voor specifieke doelgroepen zetten we in op Vlaanderenbrede professionele leergemeenschappen. Zo faciliteren we als pedagogische begeleidingsdienst de kleine types type 6 en type 7.