Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Grip krijgen op AI via sprints
Artificiële intelligentie is niet meer uit onderwijs weg te denken, evolueert razendsnel en roept veel vragen op. Als pedagogische begeleidingsdienst kozen we daarom bewust voor een aanpak via sprints.
In een sprint proberen we in een korte, maar krachtige periode van zes weken een antwoord te geven op een vraag uit de praktijk. De basisvraag is altijd: ‘Hoe kan AI mij helpen om mijn probleem op te lossen?’. Op die manier kunnen we inzichten over AI en nieuwe AI-tools snel verkennen, aftoetsen en wat bruikbaar is meenemen of verspreiden naar scholen.
Daarnaast bekijken we ook welke strategische acties het GO! kan of zou moeten nemen rond AI en welke impact dit heeft op leren, de betekenis van kennis en het omgaan met kennis.
Krijtlijnen voor gebruik en ondersteuning van AI in onderwijs
Uit de verschillende sprints en uit onderzoek hebben we tot hiertoe geleerd:
- Dat AI kansen biedt om bepaalde processen en procedures in onderwijs te automatiseren, zodat bijvoorbeeld de planlast gaat verminderen en er tijd vrij komt voor meer diepgaande, complexe en creatieve activiteiten.
- Dat een goed begrip van wat AI is (en niet is) cruciaal is om het volle potentieel te halen uit deze nieuwe technologie.
- Dat de principes van effectieve didactiek de basis blijven, als je de mogelijkheden van een nieuwe technologie wil verkennen. Daarbij stel je jezelf de vraag hoe die technologie, in dit geval dus AI, kan bijdragen tot die principes.
- Dat het belangrijk is dat je als GO! professional de knepen onder de knie hebt van sterke prompting en het maken van eigen bots. Op die manier maakt het niet uit met welke AI-tool je werkt: je leert doelgericht resultaten te bereiken en hier kritisch naar te kijken.
De sprints (schooljaar 2023-2024)
- AI in STEM (& filosofie): In deze sprint verkenden we de mogelijkheid om AI te gebruiken als een socratische gesprekspartner, die jongeren prikkelt en hen aanzet tot nadenken. Het resultaat was een prototype chatbot die de kunst van het vragen stimuleert.
- AI in Vreemde Talen Onderwijs: Hierbij was het opzet om lesmaterialen voor vreemde talen onderwijs (VTO) te produceren, variërend naargelang de context. Zo kan je een reeks oefeningen die gaan over kleding in een handomdraai omzetten naar oefeningen die gaan over bijvoorbeeld uitgaan. De output bestond uit relevante prompts en voorbeeldmaterialen.
- AI als contentgenerator voor EFC lessen: Voor het project E-content onderzochten we of AI specifieke content kon genereren voor EFC (Economisch Financiële Competenties). De resultaten omvatten aangepaste prompts en voorbeeldmaterialen. We leerden ook van leerkrachten over de nood aan een gelijkgerichte aanpak in scholen wat betreft AI.
- AI in het schoolreglement: AI biedt kansen en bedreigingen. Om daar een lijn in te krijgen in onze scholen was er behoefte aan richtlijnen. Deze sprint resulteerde in een addendum voor het schoolreglement, gericht op een samenhangende visie en stroomlijning van AI-gebruik.
- Doel-TRICK: het GO! promptkader voor kwaliteitsvolle AI-output: Jongeren experimenteren vaak sneller met AI dan leerkrachten, wat een kloof kan veroorzaken. Deze sprint ontwikkelde een promptkader, Doel-TRICK, om leraren te helpen de meerwaarde van AI te vinden. Hierdoor kunnen ze bijbenen én gelijk ook hun planlast vermindert. De winst? Meer tijd voor hun kerntaken. Bij 'downloads' op deze pagina vind je een infographic waar het Doel-TRICK kader uitgebreider wordt toegelicht en een uitgewerkt voorbeeld.
Zelf aan de slag met AI?
Volg een vorming bij PBD-GO! rond AI. Het overzicht vind je hier.
Heb je een idee voor een nieuwe AI sprint? Stel je vraag via het netwerk digitale transformatie of GO! Navigator.
Binnenkort voegen we ook een tegel AI toe in de PBD-GO! Materialenbank op Smartschool met o.a. een handleiding rond ChatGPT.