Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een sterke vakgroepwerking draagt bij aan kwaliteitsvol onderwijs en ondersteunt het leerproces van elke leerling. Als vakgroepvoorzitter heb je de verantwoordelijkheid om deze samenwerking te begeleiden en te versterken. Dit vraagt om een combinatie van onderwijskundig leiderschap, data-geletterdheid en interpersoonlijke vaardigheden.
Tijdens deze opleiding van PBD-GO! leer je hoe je de vakgroepwerking strategisch kan inzetten als hefboom voor kwaliteitsverbetering. Je krijgt concrete handvatten om je rol als vakgroepvoorzitter optimaal op te nemen, zodat je niet alleen vergaderingen efficiënter kan leiden, maar ook een cultuur van samenwerking en continue verbetering binnen je vakgroep kan stimuleren.
Doelgroep
Deze opleiding is bedoeld voor leraren in het secundair onderwijs die als vakgroepvoorzitter functioneren. Daarnaast is de opleiding ook relevant voor pedagogisch medewerkers en TA(C)’s.
Doelen van de opleiding
- Vakgroepwerking strategisch inzetten:
- De impact van een effectieve vakgroepwerking op het leerproces van leerlingen toelichten binnen je schoolcontext.
- De taken en verantwoordelijkheden van een vakgroepvoorzitter verduidelijken en vertalen naar een werkbare structuur binnen je vakgroep.
- Vakgroepvergaderingen planmatig en efficiënt organiseren, zodat de beschikbare tijd optimaal wordt benut.
- De vakgroepwerking koppelen aan de principes van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (R-OK) en dit toepassen in je eigen schoolcontext.
- Een vakdossier opstellen en implementeren om de vakgroepwerking duurzaam en cyclisch te organiseren.
- Datageletterdheid in de vakgroep versterken:
- Een onderzoekende houding in je vakgroep stimuleren door datagestuurd werken te introduceren.
- Relevante data (zoals doorlichtingsverslagen en leerlingenresultaten) verzamelen en analyseren om sterktes en werkpunten van je vakgroep te identificeren.
- Op basis van data een actieplan opstellen met concrete verbeteracties en opvolgen via de PDCA-cyclus.
- Samenwerking en feedbackcultuur bevorderen:
- Technieken toepassen om de samenwerking en betrokkenheid binnen je vakgroep te vergroten.
- Constructieve feedback geven en ontvangen om teamleden te motiveren en gezamenlijke doelen te realiseren.
- Weerstand binnen je vakgroep herkennen en hanteren, zodat discussies leiden tot productieve en gedragen beslissingen.
- Een inclusieve en ondersteunende werkomgeving creëren waarin collega’s zich veilig voelen om te leren en samen te werken.
Opbouw van de opleiding
De opleiding bestaat uit drie fysieke opleidingsdagen, aangevuld met een online helpdesksessie na afloop van de modules. Elke module omvat een vooropdracht om de praktijkgerichtheid te versterken.

Deelnemen
Wil je graag deelnemen aan deze opleiding? Binnenkort vind je hier meer informatie over hoe je moet inschrijven voor deze opleiding.