Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Verdieping en inspiratie

Pagina delen

Literatuur

Hoe willen we daartoe komen? – De lerende en het leerproces 
+ Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2013). The impact of cooperative, competitive, and individualistic learning environments on achievement. In J. Hattie & E. Anderman (Eds.), International handbook of student achievement (372-374). New York: Routledge. 
+ Peeters J. (2022). Zelfregulerend leren Hoe? Zo!. Uitgeverij LannooCampus. 
+ Struyven, K., Ghyeyssens, E., Coubergs, C., De Doncker, H., & De Neve, D. (2021). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren (4e editie). Uitgeverij Acco.

Welke ondersteunende voorwaarden zijn er nodig? – De leeromgeving
+ Vandevelde, M. (2023). Innovatieve leeromgevingen op school. Pedagogische projecten koppelen aan fysieke ruimtes. Politeia. 
+ Valcke, M., & Adams, B. (2023). Digitaal Leren: Slimme keuzes maken: de juiste digitale leermiddelen voor jouw klas. Owl Press. 
+ Vandecandelaere, M., Van den Branden, N., Juchtmans, G., Vandenbroeck, M. , & De Fraine, B. (2016). Flexibele Leerwegen. Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs. Uitgeverij Lannoo.

Wat eist dit van het schoolbeleid?
+ Verbiest, E. (2022). Professionele leergemeenschappen: Een inleiding (6e editie). Garant Uitgevers. 
+ Marichal, K., & Wouters, K. (2018). Naar gedeeld leiderschap: van oud naar nieuw leidinggeven. Pelckmans. 
+ Maenen, S. (2018). Van Babel tot ontwerp: concepten en methoden voor organisatieontwikkeling. Pelckmans. 

Materialenbank - GO! Navigator

Zoekterm: gepersonaliseerd samen leren 
+ Wat is gepersonaliseerd samen leren?

Zoekterm: doelgerichte differentiatie  
+ Wat is doelgerichte differentiatie?
+ Doelgerichte differentiatie via binnenklasdifferentiatie volgens Struyven et al. (2021) 
+ Een overzicht met tips om in te zetten op de leerinteresses, de leerstatus en het leerprofiel van je leerlingen 
+ Een reflectiedocument om doelgericht te differentiëren binnenin je klas 
+ Een beslisboom die je verder kan helpen om digitaal doelgericht te differentiëren 
+ Doelgerichte differentiatie meten via DI-quest (vragenlijst om te reflecteren over differentiatie op school)

Zoekterm: groeien naar autonomie 
+ Wat betekent groeien naar autonomie? 
+ Online leerpad rond zelfregulerend leren, namelijk E-Zelfregulerend leren 
+ Video doelgerichte differentiatie 
+ Webinar Gepersonaliseerd Samen Leren: zelfsturend leren 
+ PBD-GO! (2023) podcastreeks ‘Meesterlijk zelfregulerend’

Zoekterm: samen leren 
+ Wat is samen leren? 
+ Samen leren volgens Johnson & Johnson (2013): 5 effectieve kenmerken 
+ Schema samenwerkingsvaardigheden aanleren

Zoekterm: GO! PEN  
+ Praktijkvoorbeelden: Hoe buigen andere scholen uitdagingen om in kansen? 

Heb je een vraag?

Communicatie en kennisdeling - 02 790 93 00

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.