Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Persona's

Pagina delen

Het bepalen van fictieve personages gebaseerd op karakteristieken van bestaande leerlingen, ouders, leerkrachten, enzovoort wekken de resultaten van je gebruikersonderzoek tot leven. Doorheen je ontwikkelproces zijn deze personages een blijvende herinnering en toetssteen voor de vernieuwing of verbetering die je ontwikkelt.  

Het is de bedoeling dat je een aantal (bvb. drie) specifieke persona's maakt die telkens een al dan niet uitdagende eindgebruiker met specifieke karakteristieken voorstelt.

De link met de klantenreis of customer journey-tool is dat je de persona's denkbeeldig door je huidige situatie kan laten gaan in een emotionele curve. Zo identificeer je pijnpunten.

Aan het einde van je traject kan je de persona opnieuw, weliswaar door de stappen van de nieuwe oplossing, laten wandelen en daarbij een emotionele curve tekenen. Als het goed zit, kan je aannemen dat je pijnpunten weggewerkt werden en je een betere gebruikservaring hebt ontwikkeld.

Voor GO! sandbox is werken met persona's essentieel en een absolute must voor elk goed ontwikkelproces.

Waarom?

De persona's zullen je helpen bij het begrijpen van de behoeften, motivatie en frustraties van lerende of onderwijsprofessional. Hoe meer je aan de slag gaat met de persona's, hoe meer je op weg bent om een goede gebruikerservaring voor de doelgroep te ontwerpen. Werken met persona's stimuleert ook een gelijkgerichte en compacte taal in je ontwikkelteam. Een eenvoudige verwijzing naar bijvoorbeeld Frankie, een persona van een leerkracht die binnen drie jaar met pensioen gaat,  brengt meteen begrip op om een bepaald element van je vernieuwing anders te bekijken.

Aanpak

1. Start met een uitgebreid gebruikersonderzoek om gegevens te verzamelen.

2. Begin met het opschrijven van de naam en leeftijd van de persona.

3. Voeg andere belangrijke karakteristieken toe zoals persoonlijkheid en interesses.

4. Gebruik de dimensies om de persona te scoren op bepaalde karakteristieken (tweede pagina van de persona-tool).

  • 'Ongesorteerde dimensies' zijn van belang zijn bij het vormen van de persona, bijvoorbeeld: 
    • de vrije tijd die een persona heeft
    • hoe snel de persona om hulp zou vragen
  • In 'geselecteerde dimensies' scoor je deze voor de persona;
  • In hoofddimensies kan je de belangrijkste twee dimensies van je case opnemen, bijvoorbeeld: 'zelfsturende vaardigheden' versus 'doorzettingsvermogen'.

5. Schrijf de achtergrond en motivatie van de persona op.

6. Het onderdeel 'doorloop' sluit aan bij de customer journey-tool. Het geeft weer hoe jouw specifieke persona de stappen in de huidige situatie ervaart in een emotionele curve.

Template en materiaal

Je vindt bruikbare templates in de rechterkolom bij downloads.

Materiaal

  • Post-its
  • Schrijfgerief
  • Whiteboard/groot blad papier/flipchart/… om customer journey op te plakken of een online 'plaats' zoals Miro

Heb je een vraag?

Mark Willems
Katleen Janssens - 02 790 94 34
Ariane Carlier - 02 790 96 91

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.