Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Aanpak in service design

Pagina delen

Service design draait om het begrijpen van de ervaringen en behoeften van de gebruikers en het ontwikkelen of verbeteren van diensten en producten die daarop zijn afgestemd.

Gebruiker(s) centraal

De betrokkenheid van gebruikers gedurende het hele proces maakt service design uniek. Door herhalend te werken en voortdurend feedback van de gebruiker te integreren, verspil je minder tijd en middelen aan niet effectieve oplossingen.

Dubbele diamant

Het proces van service design loopt volgens de dubbele diamant. 

De methodiek loodst jou stapsgewijs van een innovatiecase naar een getest en bijgestuurd prototype. Kortom, op een creatieve en efficiënte manier oplossingen realiseren die 100 procent aansluiten bij de behoeften van de gebruikers.

Tekening Dubbele Diamant Volledig GO! Sandbox Aanpak

Eerste diamant - Ontwerp het juiste ding

Focus: onderzoeken van het probleem door de ogen van de gebruikers.
De eerste diamant is verdeeld in:

  1. De ontdekfase: via breed gebruikersonderzoek krijg je inzicht in het probleem vanuit het perspectief van je eindgebruikers en die van cruciale stakeholders. Dit heet divergeren of breed denken.
  2. De definieerfase: via meer focus en keuzes richt je je op een deel van het probleem.

Deze keuzes en focus zijn bepalend voor je prototype. Het einde van de eerste diamant levert een heldere probleemdefinitie op, maar nog geen oplossing. Je krijgt dan een scherp beeld op de pijnpunten van de eindgebruiker, maar ook op die van andere betrokken stakeholders. Met die pijnpunten of pains ga je aan de slag in de tweede diamant.

Tekening Eerste Diamant GO! Sandbox Aanpak

Tweede diamant - Ontwerp dingen juist

Focus: ontwerpen van de oplossing.
De tweede diamant splitst op in:

  1. De verkenfase: veel oplossingen verkennen vanuit breed denken.
  2. De focusfase: dankzij keuzes en focus ontwerpen en testen mogelijk maken.


Zo nemen we de beste elementen met de grootste meerwaarde voor de gebruikers mee om finaal een eenvoudig en testbaar prototype te ontwikkelen.

Tekening Tweede Diamant GO! Sandbox Aanpak

Procesverloop is zelden rechtlijning

Het herhalen van stappen in het proces kan er voor zorgen dat je moet terugkeren op al gezette stappen. Er kunnen nieuwe vraagtekens opduiken die opnieuw ander gebruikersonderzoek vragen. Inzichten kunnen het proces ook versnellen. Dergelijke bijsturingen worden minder groot naarmate het proces vordert.

Heb je een vraag?

Mark Willems - 03 236 40 08
Katleen Janssens - 02 790 94 34
Ariane Carlier - 02 790 96 91

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.