Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Plannen

Pagina delen

Plan de sprints op vaste momenten en plaatsen in. Een goede planning geeft ritme en helderheid aan het proces. Het is essentieel voor het behalen van resultaten. Hiervoor kan je een Traject Canvas gebruiken.

De tool Traject Canvas

Deze tool verdeelt en plant de taken van het team door het op te delen in sprints. In de sprints verdeel je eerst de rollen. Vervolgens bepaal je een ontwerpvraag/onderzoeksvraag. Nadien bepaal je de te betrekken stakeholders. Tot slot geef je de werkvorm en de deadline mee. 

Is een sprint afgewerkt? Dan gaat het team door naar de volgende sprint. Je start het invullen van het Traject Canvas bij de eerste bijeenkomst met het team.

Waarom?

Deze tool biedt een houvast voor het plannen van het proces en om het proces op te delen in verschillende sprints om het beheersbaar te maken.

Aanpak

1. Schrijf de teamnaam en een beschrijving van de case.

2. Bij de eerste bijeenkomst begin je met het vakje 'Sprint 1' in te vullen:

  • Wat zijn de rollen en wie gaat die invullen?
  • Wat zijn de taken?
  • Van wanneer tot wanneer loopt deze fase?

3. Hetzelfde doe je voor 'Sprint 2'.

4. Na 'Sprint 2' toets je de idee/inzichten eens af bij de gebruikers. Hiermee bedoelen we een opsomming van alle inzichten en doelen. Deze zaken gebruik je als eerste poging tot een doelzin.

5. Daarna doe je weer hetzelfde als stap 2 voor 'Sprint 3' en 'Sprint 4'.

Inclusief design

Op het einde van elke sprint (of om de twee sprints) kun je eindgebruikers uitnodigen om jullie inzichten of ontwikkelingen te demonstreren. Maak tijdens zo'n moment tijd om de reflecties en feedback van die eindgebruikers uitvoerig te capteren. Het is belangrijk om te kiezen voor één-op-één gesprekken zodat je maximaal op de beleving van de eindgebruiker kan intappen. Zo verhoog je de betrokkenheid en de inzichten van je eindgebruiker

Materiaal

  • Template Sprintplanning
  • Schrijfgerief
  • Whiteboard/groot blad papier/flipchart/… om customer journey op te plakken of online board (zoals bvb. Miro)

Heb je een vraag?

Mark Willems
Katleen Janssens - 02 790 94 34
Ariane Carlier - 02 790 96 91

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.