Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Energie en doelgerichtheid zijn nauw verbonden. De tool Case fiche kan meegroeien met je inzichten. Toch kan het energieniveau soms een zetje van een energizer gebruiken.
Samenwerken in een nieuw team kan spannend en/of lastig zijn. Start een samenwerksessie altijd met een energizer of ijsbreker. De deelnemers komen in een spontane en losse houding. Doorheen het project kan je dit ook inzetten om de energie op peil te houden. Hieronder enkele voorbeelden.
Woordassociatie
Denk aan een bepaald onderwerp en maak een lijst van woorden die daarmee verband houden. Vraag het publiek vervolgens welke woorden in hen opkomen als ze aan dit onderwerp denken.
Tip: gebruik de Word Cloud functie van Mentimeter. Iedereen ziet de gedachten van de deelnemers live op het grote scherm.
De baksteen
Laat de groep zoveel mogelijk verschillende en ongewone toepassingen bedenken voor een standaard rode baksteen. Als de meest voor de hand liggende ideeën eenmaal de deur uit zijn, is het leuk om te zien welke ongewone ideeën mensen mee op de proppen kunnen komen.
Tafeltje rond
Begin met een korte inleiding van het verhaal. Ga dan langs de deelnemers van de groep en laat elk een kleine zin toevoegen aan het verhaal. Een leuke en creatieve manier om je fantasie te gebruiken en te zien waar het verhaal je brengt.
Draw a Story
Draw a Story is een energizer die teamleden uitnodigt om een verhaal te visualiseren door middel van tekeningen. Hier is hoe je het kunt uitvoeren:
- Voorbereiding: Zorg ervoor dat elk teamlid een blanco vel papier en tekengerei heeft, zoals potloden, stiften of krijtjes. Zorg ook voor voldoende ruimte waar teamleden comfortabel kunnen tekenen en zich kunnen concentreren.
- Introductie: Leg uit aan het team dat ze een verhaal gaan tekenen dat te maken heeft met het probleem dat ze gaan aanpakken. Benadruk dat het niet gaat om artistieke vaardigheden, maar om creativiteit en verbeeldingskracht.
- Teken het verhaal: Geef het team een bepaalde tijdslimiet, bijvoorbeeld 10-15 minuten, om individueel hun verhaal te tekenen op hun vel papier. Moedig hen aan om vrij te tekenen en hun gedachten de vrije loop te laten gaan.
- Deel en bespreek: Nadat de tekeningen zijn voltooid, vraag elk teamlid om hun verhaal kort te presenteren aan de groep door hun tekening te laten zien en het verhaal erachter te vertellen. Dit kan variëren van een eenvoudige uitleg van de tekening tot een meer gedetailleerde beschrijving van het verhaal dat ze hebben gecreëerd.
- Reflectie: Na afloop van de presentaties, moedig een open discussie aan over de verschillende verhalen die zijn gecreëerd. Bespreek wat opviel, welke ideeën werden gedeeld en hoe deze kunnen worden toegepast op het probleem dat het team gaat oplossen.
"Draw a Story" is een leuke en creatieve manier om teamleden los te maken en hen te helpen hun gedachten te visualiseren. Het kan nieuwe perspectieven en ideeën naar voren brengen die anders misschien niet waren ontstaan.