Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
1. Pain
- Schets de situatie: wat is het probleem waarvoor je een oplossing wil?
- Maak het probleem tastbaar en pijnlijk. Geef voorbeelden of gebruik je persona('s).
- Waarom sta jij daar (een persoonlijk verhaal, een aanleiding)?
- Welke emotie wil je overbrengen?
2. Dream
- De ideale wereld waarin het probleem niet bestaat, in juiste dosis gebracht.
- Schets het contrast met de 'pain'.
- Maak je publiek nieuwsgierig, vertel niet alles maar hou wat munitie voor vragen achteraf.
3. Show
- Breng jouw idee met enthousiasme.
- Hou het kort en duidelijk, beperk je tot de essentie en ga niet te veel in detail.
- Laat je publiek 'meedenken' en zien hoe eenvoudig de oplossing wel is.
- Toon eventueel een prototype of ontwerp.
4. Check
- Toon aan dat je niet naïef bent en goed hebt nagedacht.
- Wees je eigen criticus en praat over de mogelijke minpunten of tegenstanders.
- Gebruik data uit je desk research of vul aan met onderzoek dat de noodzaak voor je oplossing onderlijnt. De prijs van de situatie zoals ze is, niet beperkt tot de financiële kost, werkt vaak.
5. Plan
- Toon aan dat je ook over de volgende stap hebt nagedacht.
- Leg kort een basisplan op tafel van de volgende stappen: hoe ga je het concreet realiseren?
- Laat zien dat die stappen realistisch, haalbaar en betaalbaar zijn en toon eventueel nog groeipotentieel aan.
6. Three
- Vat je idee samen. Je luisteraar kan het zo makkelijk onthouden en verder vertellen.
- Bijvoorbeeld in drie punten die je visueel ondersteunt (icoon, gebaar, vingers, object…).
7. Wees authentiek
Waarom zijn jullie het beste team om dit te doen?
- Wees jezelf. Ben je iemand die grappig kan zijn? Gebruik dat, maar forceer het niet. Ben je een houten klaas? Geen paniek, ook dat kan goed overkomen als je er zelf bewust van bent en er bijvoorbeeld in relativerende toon naar verwijst.
- Geef je call-to-action aan het einde en ...
- Eindig in schoonheid. Het slotakkoord van je pitch is echt belangrijk.
Een pitch heeft geen lineaire structuur. De omschreven stappen helpen je om je pitch voor te bereiden en om tijdens je pitch alles vlot te laten verlopen.