Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een DESTEP-analyse helpt bij het begrijpen van de omgeving. Bepaalde trends breng je in zes categorieën in kaart om kansen en bedreigingen te zien:
- Demografisch: bevolkingsgroei en –omvang
- Economisch: economische toestand van een gebied
- Sociaal-cultureel: sociale en culturele normen en waarden
- Technologisch: nieuwe technologieën en automatisering
- Ecologisch: milieuvoorschriften en duurzaamheid
- Politiek-juridisch: invloed van overheid en overheidsinstanties
Na analyse van elke trend verkrijg je waardevolle inzichten voor verdere besluitvorming.
Je kan gebruik maken van een template. Hierin staan alle categorieën en vragen die nodig zijn om trends en ontwikkelingen in de omgeving van jouw organisatie te identificeren. Deze inzichten in een SWOT-analyse gieten, geeft jou een beter beeld van de sterke en zwakke punten van jouw organisatie en de kansen en bedreigingen in de markt.
Waarom
Een DESTEP-analyse is een manier om een overzichtelijk beeld te verkrijgen de omgeving, de markt waarin de organisatie zich bevindt.
Aanpak
1. Bepaal eerst de scope van het trendonderzoek.
2. Start het DESTEP-onderzoek. Dit onderzoek kan gebeuren door deskresearch, maar kan ook door field research en/of etnografisch onderzoek. Je hoeft niet per se te starten met demografische trends. Je kan eender welke volgorde kiezen.
3. Deze trends kunnen een kans vormen voor de school, maar ook een bedreiging. De beste manier om deze te bewaren is in een SWOT-analyse.
4. Doe regelmatig een trendanalyse en hou het verloop van trends in de gaten. Op deze manier kan de snel inspelen op veranderingen op de markt.