Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Een staalkaart van gebruikersonderzoeksvormen

Pagina delen

Met de beschikbare tijd en middelen ga je selectief op zoek naar ontbrekende inzichten. De meest essentiële vormen voor gebruikersonderzoek geven wat uitleg.

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Onderbouwde beslissingen nemen in onderwijsprocessen doe je op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Zelf een onderzoeker zijn is niet nodig. Zet je de gebruiker in focus voor jouw specifieke verbetering of innovatie, dan kom je uit op een kwalitatieve aanpak. Ga je doortastend te werk, dan liggen je conclusies waarschijnlijk in lijn met wetenschappelijke inzichten. Kwantitatief en kwalitatief onderzoek zijn complementair en vullen elkaar aan. Ze leiden samen tot een meer volledig beeld van je onderwijspraktijk en de vernieuwing of verbetering die je daarin wil aanbrengen.

Desk- & field research

Desk- en fieldresearch zijn twee manieren om informatie te verzamelen voor een onderzoeksproject. Je deskresearch kan je aanwenden om een wetenschappelijke basis te vinden voor je project, maar ook om bijvoorbeeld bestaande oplossingen of partners in kaart te brengen en hoe zij naar je ontwerpprobleem kijken. Je belangrijkste focus in user centered design is evenwel door middel van enquêtes, interviews of observaties.

Etnografisch onderzoek

Etnografisch onderzoek is een methode waarbij onderzoekers direct de cultuur en manier van leven van een gemeenschap waarnemen en beschrijven. Hierdoor kan je als onderwijsprofessional een diepgaand inzicht krijgen in de ervaringen en perspectieven van leerlingen, ouders en leraren. Bij het kiezen van een etnografische setting, kan je kiezen voor een open of gesloten omgeving en tussen actieve of passieve observaties, afhankelijk van het doel van het onderzoek. Daarbij kan je verschillende technieken gebruiken, zoals observatie, participerende observatie en de "fly on the wall"-techniek.

Heb je een vraag?

Mark Willems
Katleen Janssens - 02 790 94 34
Ariane Carlier - 02 790 96 91

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.