Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Met de beschikbare tijd en middelen ga je selectief op zoek naar ontbrekende inzichten. De meest essentiële vormen voor gebruikersonderzoek geven wat uitleg.
Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Onderbouwde beslissingen nemen in onderwijsprocessen doe je op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Zelf een onderzoeker zijn is niet nodig. Zet je de gebruiker in focus voor jouw specifieke verbetering of innovatie, dan kom je uit op een kwalitatieve aanpak. Ga je doortastend te werk, dan liggen je conclusies waarschijnlijk in lijn met wetenschappelijke inzichten. Kwantitatief en kwalitatief onderzoek zijn complementair en vullen elkaar aan. Ze leiden samen tot een meer volledig beeld van je onderwijspraktijk en de vernieuwing of verbetering die je daarin wil aanbrengen.
Desk- & field research
Desk- en fieldresearch zijn twee manieren om informatie te verzamelen voor een onderzoeksproject. Je deskresearch kan je aanwenden om een wetenschappelijke basis te vinden voor je project, maar ook om bijvoorbeeld bestaande oplossingen of partners in kaart te brengen en hoe zij naar je ontwerpprobleem kijken. Je belangrijkste focus in user centered design is evenwel door middel van enquêtes, interviews of observaties.
Etnografisch onderzoek
Etnografisch onderzoek is een methode waarbij onderzoekers direct de cultuur en manier van leven van een gemeenschap waarnemen en beschrijven. Hierdoor kan je als onderwijsprofessional een diepgaand inzicht krijgen in de ervaringen en perspectieven van leerlingen, ouders en leraren. Bij het kiezen van een etnografische setting, kan je kiezen voor een open of gesloten omgeving en tussen actieve of passieve observaties, afhankelijk van het doel van het onderzoek. Daarbij kan je verschillende technieken gebruiken, zoals observatie, participerende observatie en de "fly on the wall"-techniek.