Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Test en valideer je prototype

Pagina delen

Je prototype is klaar. Dat gaat meestal gepaard met een gevoel van trots.

Leg met een open geest je prototype meteen voor aan een beperkte groep van eindgebruikers. Zonder voorkennis van jouw prototype, vraag je naar de reacties.

Gebruik de feedback om de gebruikerservaring te verbeteren. Door de integratie van de feedback, zorg je voor een product of dienst die beter aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep.

Prototype gebruikerstesten

Meer bekende tools voor user tests, of gebruikerstesten, zijn focusgroepen en online enquêtes. Het kiezen van de juiste methode hangt af van de doelstellingen van het project. 

Wat?

Een stappenplan voor het uitvoeren van een user test. Het valideert jouw prototype. Het gaat om een eenvoudig, niet functionerend prototype. Wanneer je vijf tot tien gebruikers betrekt, krijg je snel een idee van de juistheid van je prototype. De reacties zullen herkenbaar worden. Wanneer je dat opmerkt, zijn jouw data verzadigd en kan je met de resultaten aan de slag.

Waarom?

User testing optimaliseert de gebruikerservaring en spoort problemen op voorafgaand aan de lancering van het product of de dienst. Het helpt bij het verkrijgen van feedback van de eindgebruikers en het leren begrijpen van hun gedrag en behoeften.

Aanpak

  1. Stel een vragenlijst op die je helpt bij de doorloop van je prototype (inleiding, duiding, doel van de test, akkoord met opname, stappen van de doorloop of doorloopscenario's, vragenlijst bij de stappen, verdiepende vragen in belang van het probleem dat je tracht op te lossen…).
  2. Zoek vijf kritische testgebruikers en bezoek hen in de concrete context waar de oplossing zou moeten werken.
  3. Zorg voor een rustige en veilige testomgeving.
  4. Doorloop de test volgens je scenario/vragenlijst.
    Laat de testgebruikers het prototype zo zelfstandig mogelijk ontdekken. De interviewer observeert zoveel mogelijk en verdiept non-verbale expressie. Beperk het aantal aanwezigen om beïnvloeding te voorkomen. De interviewer kijkt objectief naar het prototype en de doelgroep.

Materiaal

  • Storyboard en prototype
  • Vragenlijst
  • Opnameapparatuur
  • Notitieschriftjes en pennen

Heb je een vraag?

Mark Willems
Katleen Janssens - 02 790 94 34
Ariane Carlier - 02 790 96 91

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.