Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Je prototype is klaar. Dat gaat meestal gepaard met een gevoel van trots.
Leg met een open geest je prototype meteen voor aan een beperkte groep van eindgebruikers. Zonder voorkennis van jouw prototype, vraag je naar de reacties.
Gebruik de feedback om de gebruikerservaring te verbeteren. Door de integratie van de feedback, zorg je voor een product of dienst die beter aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep.
Prototype gebruikerstesten
Meer bekende tools voor user tests, of gebruikerstesten, zijn focusgroepen en online enquêtes. Het kiezen van de juiste methode hangt af van de doelstellingen van het project.
Wat?
Een stappenplan voor het uitvoeren van een user test. Het valideert jouw prototype. Het gaat om een eenvoudig, niet functionerend prototype. Wanneer je vijf tot tien gebruikers betrekt, krijg je snel een idee van de juistheid van je prototype. De reacties zullen herkenbaar worden. Wanneer je dat opmerkt, zijn jouw data verzadigd en kan je met de resultaten aan de slag.
Waarom?
User testing optimaliseert de gebruikerservaring en spoort problemen op voorafgaand aan de lancering van het product of de dienst. Het helpt bij het verkrijgen van feedback van de eindgebruikers en het leren begrijpen van hun gedrag en behoeften.
Aanpak
- Stel een vragenlijst op die je helpt bij de doorloop van je prototype (inleiding, duiding, doel van de test, akkoord met opname, stappen van de doorloop of doorloopscenario's, vragenlijst bij de stappen, verdiepende vragen in belang van het probleem dat je tracht op te lossen…).
- Zoek vijf kritische testgebruikers en bezoek hen in de concrete context waar de oplossing zou moeten werken.
- Zorg voor een rustige en veilige testomgeving.
- Doorloop de test volgens je scenario/vragenlijst.
Laat de testgebruikers het prototype zo zelfstandig mogelijk ontdekken. De interviewer observeert zoveel mogelijk en verdiept non-verbale expressie. Beperk het aantal aanwezigen om beïnvloeding te voorkomen. De interviewer kijkt objectief naar het prototype en de doelgroep.
Materiaal
- Storyboard en prototype
- Vragenlijst
- Opnameapparatuur
- Notitieschriftjes en pennen