Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De omgekeerde vraag zet je in wanneer je vastloopt in je ontwikkelproces. In plaats van na te denken over de mogelijke ideeën om te bereiken wat je wil, richt je je gedachten in deze werkvorm op een vraag die net het omgekeerde wil bereiken.
Waarom?
Je creëert een ander perspectief. Dit leidt tot nieuwe inzichten wanneer je rondjes aan het draaien bent of last hebt van tunnelvisie.
Aanpak
Stap 1 - Schrijf de "Hoe Kunnen We…"-vraag bovenaan. Verdeel een vlak in twee delen: links en rechts. Start links met de positieve "Hoe kunnen we…"-vraag. Bijvoorbeeld: "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen gemotiveerd blijven tijdens de les zodat ...?" wordt "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen gedemotiveerd raken tijdens de les?".
Stap 2 - De antwoorden op de omgekeerde vraag vul je links in. Neem vijf minuten om individueel zoveel mogelijk antwoorden te formuleren. Geef de deelnemers tien minuten om hun ideeën voor de omgekeerde vraag te delen met de groep.
Stap 3 - Stap over naar rechts: alles wat je wél wil. De linkerhelft vormt de inspiratie. Bijvoorbeeld: "Laat leerlingen de hele dag in stilte werken" kan een mogelijke oplossing zijn waarbij leerlingen kunnen samenwerken en praten in kleine groepjes.
Opgelet: de negatieve oplossing positief maken is geen zuivere oefening.
Stap 4 - Ga door tot de rechterkant voor elk item een goed alternatief heeft en prioriteer deze dan met een methode naar keuze. Klaar? Dit is het vertrekpunt voor het verder uitwerken van mogelijke concepten en oplossingsrichtingen voor het motiveren van leerlingen tijdens de les.
Materiaal
Er is geen template. Gebruik een flipchart, een whiteboard of projecteer een Miro-board om dit te doen en doorloop bovenstaande stappen.
- Post-its
- Schrijfgerief
- Whiteboard/groot blad papier/flipchart/… om post-its op te plakken OF online 'plaats' zoals Miro