Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Onderwijskundig schoolbeleid en gedeeld leiderschap

Pagina delen

Risico op negatieve doorlichtingsverslagen

Even cruciaal in het ontwikkelen van onderwijskwaliteit als het installeren van een cultuur en systematiek van kwaliteitszorg, is het voeren van een doeltreffend onderwijskundig beleid. Analyse van de doorlichtingsresultaten tonen ons dat tekorten op beide aspecten in het GO! nog al te vaak tot negatieve adviezen leiden en gerelateerd zijn aan instabiliteit en discontinuïteit, zowel op het vlak van het lerarenteam als het beleid. 

Desondanks maar net omdat het tekort aan leraren zich ook doorzet op het vlak van directies, dient het GO! bijkomende alertheid te ontwikkelen en expliciet beleid te voeren op het werven, selecteren en professionaliseren van leidinggevenden. Het onderwijskundig leiderschap en het hr-beleid op mesoniveau zijn hierbij vanzelfsprekend en essentieel, de invulling van de rol van codi en dico en/of andere (onderwijskundige) beleidsmedewerkers op mesoniveau is hierbij cruciaal.

Stijgende nood aan ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap

Daarnaast is het evenzeer van belang dat de ondersteuning vanuit de centrale diensten ook maximaal afgestemd wordt op deze veranderende en gedifferentieerde realiteit op het mesoniveau. Daarnaast moeten we onszelf - zoals de OECD dat ook doet - voor de uitdaging durven te stellen om overal/altijd de sterkste en meest getalenteerde professionals in de meest complexe contexten aan de slag laten gaan.

Daarbij rijst evenwel de vraag of we ondanks het tekort op de arbeidsmarkt ook onze minimale kwaliteitsverwachtingen ten aanzien van onze leidinggevenden steeds voldoende hoog kunnen houden? Of we erin slagen om elke school met het gepaste leiderschapsprofiel te matchen? Het zijn allesbehalve retorische vragen die ons op korte termijn nadrukkelijk brengen bij een stijgende nood aan begeleiding en ondersteuning voor de ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap. 

Heb je een vraag?

Communicatie en kennisdeling - 02 790 93 00

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.