Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Risico op negatieve doorlichtingsverslagen
Even cruciaal in het ontwikkelen van onderwijskwaliteit als het installeren van een cultuur en systematiek van kwaliteitszorg, is het voeren van een doeltreffend onderwijskundig beleid. Analyse van de doorlichtingsresultaten tonen ons dat tekorten op beide aspecten in het GO! nog al te vaak tot negatieve adviezen leiden en gerelateerd zijn aan instabiliteit en discontinuïteit, zowel op het vlak van het lerarenteam als het beleid.
Desondanks maar net omdat het tekort aan leraren zich ook doorzet op het vlak van directies, dient het GO! bijkomende alertheid te ontwikkelen en expliciet beleid te voeren op het werven, selecteren en professionaliseren van leidinggevenden. Het onderwijskundig leiderschap en het hr-beleid op mesoniveau zijn hierbij vanzelfsprekend en essentieel, de invulling van de rol van codi en dico en/of andere (onderwijskundige) beleidsmedewerkers op mesoniveau is hierbij cruciaal.
Stijgende nood aan ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap
Daarnaast is het evenzeer van belang dat de ondersteuning vanuit de centrale diensten ook maximaal afgestemd wordt op deze veranderende en gedifferentieerde realiteit op het mesoniveau. Daarnaast moeten we onszelf - zoals de OECD dat ook doet - voor de uitdaging durven te stellen om overal/altijd de sterkste en meest getalenteerde professionals in de meest complexe contexten aan de slag laten gaan.
Daarbij rijst evenwel de vraag of we ondanks het tekort op de arbeidsmarkt ook onze minimale kwaliteitsverwachtingen ten aanzien van onze leidinggevenden steeds voldoende hoog kunnen houden? Of we erin slagen om elke school met het gepaste leiderschapsprofiel te matchen? Het zijn allesbehalve retorische vragen die ons op korte termijn nadrukkelijk brengen bij een stijgende nood aan begeleiding en ondersteuning voor de ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap.