Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Kwaliteitsvol gepersonaliseerd samen leren eigen aan GO! mindset
Zowel nationaal als internationaal schuiven onderwijsexperts gepersonaliseerd samen leren en zijn bouwstenen naar voren. Dit om schoolmoeheid te voorkomen, het welbevinden te verhogen, en beter om te gaan met superdiverse klassen. Maar ook om leerlingen te motiveren en een zo hoog mogelijke leerwinst te realiseren. De inzet op gepersonaliseerd samen leren (GSL) is dé sleutelinterventie in het strategisch plan. ‘Doelgericht differentiëren’, ‘zelfregulerend leren’ en ‘samen leren’ zijn die elementen uit de algemene didactiek waar we als GO! nadrukkelijk op inzetten en die we als katalysator beschouwen om met onze leerlingenpopulatie tot hoge onderwijskwaliteit te komen. Deze bouwstenen van gepersonaliseerd samen leren zijn samen met het handelingsplanmatig werken onlosmakelijk onderdeel van kwaliteitsvol didactisch handelen. Het dient zowel in de communicatie als in de professionalisering helder te zijn dat kwaliteitsvol gepersonaliseerd samen leren gestoeld op hoge verwachtingen eigen aan de GO! mindset voor ons de meest effectieve didactische receptuur inhoudt.
Effectieve didactiek in krachtige leeromgeving
De visie op leren van het GO! heeft als uitgangspunt dat kennis van sterke basisdidactiek en doorgedreven expertise van de leergebied- of vakdidactiek onontbeerlijk zijn. De bouwstenen ‘doelgerichte differentiatie’, ‘werken aan zelfregulerende competenties’ en ‘samen leren’, zijn niet nieuw. Ze staan ook niet naast of boven een sterke basisdidactiek, vakdidactiek en een doorgedreven expertise van het eigen leergebied. We lichten deze drie eruit omdat diverse metastudies (o.a. Hattie en Education Endowment Foundation) aantonen dat ze tot extra leerwinst leiden als ze juist worden ingezet.
Een effectieve didactiek van gepersonaliseerd samen leren gekoppeld aan een krachtige leeromgeving biedt als schoolbrede pedagogisch-didactische aanpak de beste garantie op ‘brede basiszorg’.
Nieuwe leerplannen brengen verheldering
Met het ontwerp van zijn nieuwe leerplannen (SO en BaO) gaat het GO! verder dan het aanbieden van doelen en het uitzetten van leerlijnen en wordt curriculumbreed ingezet om via didactische fiches onomwonden te verhelderen ‘wat werkt’ of ‘niet werkt’. Een zelfde uitgesproken houding nemen we ook in toenemende mate aan ten aanzien van het valideren van leermiddelen. Met het begeleidingsplan 2025-2030 tracht PBD-GO! maximaal tegemoet te komen aan de nood en terechte verwachting van leraren om op een gepersonaliseerde manier ondersteund en geprofessionaliseerd te worden inzake basisdidactiek en GSL.