Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Missie
Dit team vertrekt niet vanuit één specifieke specialisatie, maar is gefocust op het optimaliseren van de werking van het net op een tactisch niveau en het verwezenlijken van onze strategische doelstellingen.
Zij organiseren, zoeken draagvlak en begeleiden de implementatie van een aantal beleidsthema’s in het onderwijsveld via een projectmatige of eerder multidisciplinaire aanpak.
Internationalisering
We werken in de eerste plaats samen met het lerend netwerk internationalisering op het niveau van de scholengroepen. Het is aangewezen dat er bij iedere scholengroep en bij ieder CVO een aanspreekpunt internationalisering is en dat die persoon deel uitmaakt van dit lerend netwerk. Dit is de meest efficiënte manier om informatie uit te wisselen, elkaar te ondersteunen en om tot een internationaliseringsbeleid te komen dat gestoeld is op onze strategische visie.
Het structureel aanbod bestaat uit:
- Erasmus+ accrediteringen beheren voor GO! netbreed. Jaarlijkse consortia-aanvraag op basis van profesionaliseringsbehoeften.
Internationale KA1 cursussen inrichten voor scholen en scholengroepen - Informatiedoorstroming (m.b.t. projecten, studies, rapporten, …) via de MS Teamssite Internationalisering, GO! pro en sociale media
- Kenbaar maken van voorlichtings- en vormingsinitiatieven (departement Onderwijs, EPOS vzw, e.a.)
- Ondersteuning bieden bij het indienen van internationale projectvoorstellen
- Faciliteren van het zoeken naar Europese partnerscholen
- Informeren over studiebezoeken en nascholingscursussen in het kader van Europese projecten
- Communicatie over Europese projecten van GO! scholen en CVO’s naar derden
Netbrede projecten
Het team staat in voor de coördinatie van netbrede projecten door met een multidisciplinair team samen te werken en een planmatige aanpak te volgen. Er zijn meerdere projecten lopende onder meer in kader van de programma’s van het strategisch plan en ook het project personeelstekort en de raamovereenkomst fietslease voor onderwijspersoneel. Daarnaast is elke overname van een school een bijzonder project.
Dat laatste gaat over de ondersteuning bij de overname van instellingen van andere netten op verzoek van de raad van bestuur van de scholengroep. De ondersteuning kan betrekking hebben op het organisatorische, het personeel, de infrastructuur of de financiën.
In een uitgewerkt Draaiboek Begeleidingstrajecten voor scholengroepen vind je een overzicht van alle aspecten die bij een overname komen kijken.
Wij hebben ook modeldocumenten van overeenkomsten, huurcontracten en zo meer ter beschikking.
Ook bij de organisatie van overlegvergaderingen helpen we jou. Op verzoek ontwerpen wij een basisversie van protocol. We ondersteunen eveneens de onderhandelingen om tot een definitief protocol te komen.
Brede ondersteuning aan scholengroepen op beleidsniveau
We begeleiden scholengroepen in het opmaken van hun beleidsplannen (op basis van data) en het stellen van beleidsprioriteiten afgestemd op de context en noden van de scholengroepen of regio’s. Er is een generiek draaiboek beschikbaar waarin de aanpak en stappen in het proces worden toegelicht Deze begeleidingsprocessen hebben grotendeels samen gelopen met het opmaken van de huisvestingsplannen per scholengroep. Na afloop van het huisvestingsplan blijft het team op vraag instaan voor de gewenste ondersteuning op maat van de scholengroep.
We begeleiden, doorgaans op vraag van de scholengroepen, ook campusontwikkeling, hierbij is een versterking van de samenwerking tussen scholen/instellingen van verschillende onderwijsniveaus het uitgangspunt.
Kennisdeling en ondersteuning in kader van verschillende beleidsdomeinen
We bieden ondersteuning op een tactisch niveau in de ontwikkeling van Duurzaam HR -beleid. Dit gebeurt door:
- de coördinatie van het netbrede project “personeelstekort”. De voortgang van de prioritaire acties binnen dit project bewaken en hierover op regelmatige basis rapporteren en communiceren zowel naar het management toe als naar adviesorganen of andere overlegorganen.
- het faciliteren van het HR-netwerk waarin de HR-verantwoordelijken van de scholengroepen zijn betrokken. Dit omvat het verzamelen van beleidsinformatie, het verwerken en delen van informatie voor de HR-verantwoordelijken en via werkgroepen inhoudelijk invulling geven aan een duurzaam HR-beleid.
We bieden ondersteuning bij de implementatie van inclusief onderwijs door:
- de coördinatie van de werkgroep inclusief samenwerken. In het licht van het nieuwe leersteundecreet zijn er nieuwe samenwerkingsmogelijkheden tussen gewoon en buitengewoon onderwijs die perspectieven bieden om te groeien naar een inclusieve leeromgevingen. Vanuit de scholengroepen komen er vragen naar ondersteuning voor het uitwerken van concrete voorstellen tot samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs. Dit gaat verder dan gewoon gehuisvest te zijn op eenzelfde campus. Er is in kader van inclusief onderwijs al veel werk verricht. Heel wat materialen, documenten, inspirerende praktijken… staan ter beschikking. Meerdere initiatieven zijn vanuit de afdelingen op dit vlak reeds genomen. Toch lopen scholen/scholengroepen vaak aan tegen een aantal beperkingen. Zo onder meer kunnen de verschillen in de regelgeving voor gewoon en buitengewoon onderwijs een belemmerende factor zijn en ook infrastructuur kan een hinderpaal vormen. De werkgroep heeft als doel het bestaande ondersteuningsaanbod verder uit te breiden/te verbeteren. Dit gebeurt deels vanuit de cases die voorliggen na analyses en het uitwerken van oplossingsgerichte scenario’s.
We bieden ondersteuning bij de realisatie van het GOK-beleid door:
- het organiseren en faciliteren van het lerend netwerk GOK. Hierbij spelen we maximaal in op de noden en vragen van de deelnemers van het netwerk. Sessies worden inhoudelijk ingevuld in overleg met experten vanuit de verschillende afdelingen (Neo, B&B, PD, OO). Daarnaast wordt ook input en feedback verzameld over lopende beleidsdossiers, nieuwe visiedocumenten en ontwerpdecreten. In elke netwerksessie komen tevens inspirerende praktijkvoorbeelden aan bod.
We bieden ondersteuning aan de Leersteuncentra op beleidsniveau door:
- het ter beschikking stellen van een vademecum op GO! pro (en dit wordt regelmatig geactualiseerd). Hiermee geven we een overzicht van de beleidsinformatie van toepassing voor elk leersteuncentrum. Het vademecum wil voor de verschillende beleidsdomeinen de leersteuncentra maximaal ondersteunen. Het vademecum heeft zich daarvoor gebaseerd op bestaande bronnen waaronder het decreet voor leersteun, de omzendbrief leersteun in het basisonderwijs en secundair onderwijs, de website van de onderwijsinspectie, de website van GO! en alle informatie aangeleverd door de PBD. Daarnaast wordt er ook binnen de centrale diensten van het GO! per beleidsdomein (personeel, infrastructuur, financiën, preventie, ..) regelmatig actuele informatie opgevraagd en gedeeld.
GO! sandbox
Met de GO! sandbox willen we de innovatiecultuur verder versterken. De methodiek van de GO! Sandbox kan elk schooljaar voor nieuwe cases/noden kaderend in de prioriteiten van het strategisch plan worden toegepast. Het toepassen van de methodiek van de GO! sandbox kan op vraag van school-overstijgende teams volledig of deels via coaching ondersteund worden. Maar teams kunnen aan de hand van de toolbox (die regelmatig wordt bijgestuurd) ook zelfstandig aan de slag gaan.