Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Missie
Dit team begeleidt de implementatie van een aantal beleidsthema’s in het onderwijsveld (al dan niet projectmatig) en staat in voor de organisatie en werking van een ‘gezamenlijke aankoopcentrale’ vanaf 2025.
Ondersteuning beleidsthema Internationalisering
Het team netbrede projecten werkt in de eerste plaats samen met het lerend netwerk internationalisering op het niveau van de scholengroepen. Het is aangewezen dat er bij iedere scholengroep en bij ieder CVO een aanspreekpunt internationalisering is en dat die persoon deel uitmaakt van dit lerend netwerk. Dit is de meest efficiënte manier om informatie uit te wisselen, elkaar te ondersteunen en om tot een internationaliseringsbeleid te komen dat gestoeld is op onze strategische visie.
Het structureel aanbod bestaat uit:
- Erasmus+ accreditering beheren voor het GO! netbreed. Jaarlijkse consortia-aanvraag op basis van professionaliseringsbehoeften.
- Internationale KA1 cursussen inrichten voor scholen en scholengroepen.
- Informatiedoorstroming (m.b.t. projecten, studies, rapporten, …) via de MS Teamssite Internationalisering, GO! pro en sociale media.
- Kenbaar maken van voorlichtings- en vormingsinitiatieven (departement Onderwijs, EPOS vzw, e.a.).
- Ondersteuning bieden bij het indienen van internationale projectvoorstellen.
- Faciliteren van het zoeken naar Europese partnerscholen.
- Informeren over studiebezoeken en nascholingscursussen in het kader van Europese projecten.
- Communicatie over Europese projecten van GO! scholen en CVO’s naar derden
Ondersteuning in kader beleidsthema’s HR, GOK en Innovatie
Het team biedt ook ondersteuning op een tactisch niveau in de ontwikkeling van een duurzaam HR -beleid. Dit gebeurt door het HR-netwerk te faciliteren waarbij de HR-verantwoordelijken van de scholengroepen betrokken zijn. In het netwerk delen de leden onder meer beleidsinformatie en zetten ze in op een doorvertaling van de kadertekst naar bruikbare HR-documenten, instrumenten en systemen voor de scholengroepen.
Ze bieden daarnaast ondersteuning bij de implementatie van het GOK-beleid door het lerend netwerk GOK te organiseren en faciliteren. Hierbij spelen ze maximaal in op de noden en vragen van de deelnemers van het netwerk. Sessies worden inhoudelijk ingevuld in overleg met experten vanuit de verschillende afdelingen (NeO, B&B, PBD, OO). Daarnaast wordt ook input en feedback verzameld over lopende beleidsdossiers, nieuwe visiedocumenten en ontwerpdecreten. In elke netwerksessie komen bovendien inspirerende praktijkvoorbeelden aan bod.
Het team draagt ook bij aan een versterking van de innovatiecultuur via een brede implementatie van de methodologie van de GO! Sandbox. De methodiek van de GO! Sandbox kan elk schooljaar voor nieuwe cases worden toegepast, aangedragen door scholengroepen en kaderend in de prioriteiten van het strategisch plan. Het toepassen van de methodiek van de GO! sandbox kan op vraag van scholengroepen via korte vormingen en coaching ondersteund worden. Maar teams kunnen ook aan de hand van de toolbox (die regelmatig wordt bijgestuurd) zelfstandig aan de slag gaan.
Opstart van een aankoopcentrale vanaf 2025
Er zijn voor de ‘gezamenlijke’ aankoopcentrale drie grote kerntaken te onderscheiden.
De eerste kerntaak omvat de ontwikkeling van een beleid, organisatie, structuur, planning en rapportering. Het uittekenen van onder meer processen, procedures, systemen, standaarddocumenten en een portfolio van aankopen (dat permanent actueel gehouden wordt) maakt hier deel van uit. De aankoopcentrale wil niet alle aankopen van het GO! naar zich toe trekken, integendeel. Het doel is eerder:
- GO! brede raamovereenkomsten op punt stellen, opvolgen en beheren. Een raamovereenkomst opmaken en uitvoeren voor de aankoop van IT-toestellen is daarbinnen een eerste strategisch project.
- typebestekken en sjablonen opstellen om scholengroepen te ondersteunen zodat zij hun lokale of regionale aankopen efficiënt kunnen organiseren.
De tweede kerntaak is gericht op het realiseren van kennisuitwisseling binnen het onderwijsnet i.v.m. wetgeving over overheidsopdrachten en aankopen. Dit kan onder meer door het portfolio aan aankopen te delen, toelichting van goede praktijken, korte opleidingen te voorzien over wijzigende wetgeving, juridische adviezen te bespreken, e.a.
Ten derde wil de aankoopcentrale een makelaarsrol opnemen door de tendensen van de markt op te volgen i.v.m. de aankoop van producten en/of diensten. Ze wil ook de mogelijkheden tot samenwerking met bestaande aankoopcentrales onderzoeken, waaronder ‘Het facilitair bedrijf’ van de Vlaamse Overheid.
Een constructieve interne samenwerking is van cruciaal belang voor het welslagen van de nieuwe aankoopcentrale. Daarom zal van bij de start de samenwerking met de scholengroepen bewaakt worden. Er zal onder meer op regelmatige basis een netwerk ‘overheidswetgeving en aankopen’ worden georganiseerd waarin kennisdeling en samenwerking centraal staan.