Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Gedragen beleidsadviezen voorleggen
De PTC's hebben een cruciale rol om via overleg en participatie tot gedragen beleidsadviezen te komen die voorgelegd worden aan de Raad GO!. Aanvullend hierop krijgen zij ook een rol toebedeeld in de tactische afstemming over de bestuursniveaus heen en het formuleren van kwaliteitsvol en gedragen advies rond implementatie of optimalisatie.
Voor specifieke dossiers kunnen deze PTC's indien nodig ondersteund worden door kleinere werkgroepen rond de verschillende deelsectoren (deeltijds kunstonderwijs, volwassenenonderwijs, internaten, CLB's en leersteuncentra). We onderscheiden acht PTC's: vier inhoudelijke/thematische PTC's en vier functionele PTC's.
Doelstellingen
- Algemene (strategische) beleidsontwikkeling en belangenbehartiging
- advies geven aan de Raad GO! inzake beleidsdossiers i.v.m. de strategische ontwikkeling en organisatie van het net.
- bottom-up standpunten formuleren voor de Vlor en Sectorcomité X.
- De implementatie van grote beleidsdossiers en de uitrol van de implementatie van het strategisch plan GO! 2030
- advies formuleren i.v.m.:
- de ontwikkeling en implementatie van beleidsbeslissingen en regelgeving.
- de ontwikkeling en implementatie van processen, producten of diensten, gelinkt aan het strategisch portfolio GO! 2030.
- advies formuleren i.v.m.:
- Gedeelde dienstverlening en tactische afstemming
- 'tactisch' afstemmen: uitbrengen van advies en afspraken maken rond processen, producten of diensten inzake de 'reguliere werking' en gedeelde dienstverlening.
Acht PTC's
In totaal zijn er acht PTC's:
vier thematische/inhoudelijke PTC's, waarvan er drie gelinkt zijn aan onderwijsniveaus:
- PTC Basisonderwijs
- PTC Secundair onderwijs
- PTC Niet-leerplichtonderwijs
- PTC Onderwijs-Welzijn
vier functionele PTC's, gelinkt aan specifieke bevoegdheidsdomeinen:
- PTC Financiën
- PTC Personeel
- PTC Infrastructuur
- PTC Digitaal beleid
Samenstelling
Elke PTC is als volgt samengesteld.
- niveau centrale diensten: 4 leden
- 1 afdelingshoofd (ondervoorzitter)
- medewerkers
- mesoniveau: 4 leden
- algemeen directeurs (waarvan 1 voorzitter)
- coördinerend directeurs – directeurs-coördinatoren – functioneel bevoegde medewerkers
- lokaal niveau: 4 leden
- directies (eventueel aangevuld met expertenprofielen voor functionele domeinen zoals personeel, infrastructuur, financiën of digitaal beleid).
De PTC's kunnen voor hun vergaderingen specifieke technische profielen of expertise die bij de leden zelf niet aanwezig is, uitnodigen of hiervoor binnen hun schoot een tijdelijke werkgroep samenroepen. In dit geval voorzien de PTC's een terugkoppeling over wat er met de resultaten en de inbreng van die werkgroep zal gebeuren.
Vergaderfrequentie
De PTC's komen ongeveer zeswekelijks samen (met een minimumfrequentie per jaar), in fysieke hoedanigheid, hetzij langs digitale weg.
In functie van de noden kan er tussentijds bijkomend een extra overlegmoment worden ingepland, hetzij fysiek, hetzij digitaal.