Neen. Tijdens de ILD is gedragenheid een belangrijk kernbegrip. Wat en hoe je evalueert, zou voor de hele groep van leerlingen gelijk moeten zijn wat betreft de ILD-doelstellingen (aangezien de doelen voor elke leerling hetzelfde zijn). Tijdens de ILD kan het gebeuren dat je lesgeeft aan een heterogeen samengestelde groep (dit wil zeggen dat je ook leerlingen die ingeschreven zijn in een andere levensbeschouwelijk vak ook onder jouw begeleiding vallen). Al deze leerlingen moeten dezelfde kansen krijgen om de doelstellingen te behalen. Dit heeft als gevolg dat ook de criteria en de vorm hetzelfde zouden moeten zijn.
De manier waarop je deze doelen evalueert, spreek je samen op voorhand af. Uiteraard kunnen er op verschillende momenten verschillende manieren van evalueren gebruikt worden. Denk hierbij aan het verschil tussen summatief (op het einde van een leerproces – eerder cummulatief) en formatief evalueren. Tijdens het overleg kan en mag elke leraar inbreng hebben over welke manieren hem of haar geschikt lijken met het oog op de doelen.
Je kan hiervoor zeker ook eens te raden gaan bij collega's die projectmatig aan de slag gaan zoals in taal- of STEM-projecten.
We beseffen ook dat hiervoor voldoende tijd nodig is om dit samen op punt te stellen. Deze tijd ontbreekt vaak in de onderwijscontext van vandaag. Toch benadrukken we het belang van een goede voorbereiding in zake de ILD-werking op school.