Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Specifiek voor CVO
- Afstemming van opleidingsaanbod
Bij het verder ontwikkelen van domein- en campusscholen binnen scholengemeenschappen wordt ook gekeken naar het opleidingsaanbod van het volwassenenonderwijs. Er wordt samen besproken wat dit kan betekenen voor het CVO-aanbod. - Voorkeurpartner
Het CVO is de voorkeurpartner voor samenwerking, onder meer bij de professionalisering van het onderwijspersoneel in de scholengroepen waar het CVO actief is. - De betrokken instellingen werken nauwer samen en laten de concurrentie achter zich. In plaats van met elkaar te concurreren (zoals bij de 7e jaren of aparte inschrijvingen op één campus) zoeken ze bewust naar samenwerking. Enkele voorbeelden:
- Ongekwalificeerde uitstroom verminderen.
- Samen werken aan projecten die leerlingen helpen om hun diploma te behalen.
- Samenwerking rond NT2 (Nederlands als tweede taal): gezamenlijk NT2-opleidingen organiseren, onder meer voor ouders om ouderbetrokkenheid te verhogen en gezinnen beter te ondersteunen.
- Professionalisering van personeel: het CVO biedt opleidingen voor onderwijspersoneel van de scholengroepen, bvb. op vlak van ICT (Digisprong/Edusprong) of veiligheid (bvb. evacuatie-oefeningen voor MVD-personeel).
- Beroepsgerichte opleidingen: samen investeren in praktijkgerichte opleidingen op campussen, en deze opleidingen gezamenlijk organiseren.
- Gezamenlijke investeringen: investeren in gedeelde infrastructuur en leermateriaal, zodat middelen efficiënt worden gebruikt.
- Delen van personeel: functies combineren tot voltijdse banen en vacatures aantrekkelijker maken.
- Kostenbesparing: gezamenlijke initiatieven opzetten om kosten te beperken, bvb. door gezamenlijke aankopen of gedeelde diensten.
- Stages en werkplekleren: een gezamenlijk netwerk uitbouwen voor stages, duaal leren en werkplekleren.
- Gebruik van lokalen: lokalen samen inplannen en optimaal gebruiken.
- Gelijke partners: vanuit gelijkwaardigheid samenwerken, gezamenlijke intakes organiseren op campussen en leertrajecten afstemmen over onderwijsniveaus heen.
Specifiek voor CLB en LSC
- Wederzijdse betrokkenheid
Er is sprake van een echte samenwerking in twee richtingen.- CLB en LSC voeren hun eigen kerntaken uit en dragen tegelijk bij aan het strategisch plan van het GO! en de scholengroepen. Ze kennen en onderschrijven de visie en prioriteiten van de scholengroepen.
- Scholengroepen erkennen CLB en LSC als volwaardige partners en tonen actieve betrokkenheid. Er is binnen elke scholengroep een duidelijke contactpersoon voor het CLB en het LSC. Er is kennis aanwezig over hun werking en opdrachten.
- Gezamenlijke regie: CLB, LSC en de scholengroepen nemen samen de leiding over het overleg op macroniveau (of een gelijkaardig platform). Op dat forum of initiatief worden ervaringen en inzichten gedeeld om samen richting te geven aan het beleid rond leerlingenbegeleiding.
- Duidelijke afspraken over dienstverlening
Er bestaat een gedeelde visie over wat scholengroepen mogen verwachten van CLB en LSC, en welke ondersteuning zij op hun beurt kunnen bieden.