Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Afstandsleren in het deeltijds kunstonderwijs

Pagina delen

Wat houdt het in?

  • De leeractiviteiten in het dko worden georganiseerd via contactonderwijs waarbij de leerling en de leerkracht zich in dezelfde fysieke leeromgeving bevinden. Dit vormt het uitgangspunt. Dit neemt niet weg dat de regelgeving het sinds 1 september 2024 (de facto 1 september 2025) mogelijk maakt om afstandsonderwijs te organiseren binnen het dko.
  • Het gaat om synchroon interactief afstandsonderwijs.
  • De leeractiviteiten worden via digitale media plaatsonafhankelijk georganiseerd en dit tijdens de openingsuren van de academie. Er moet synchrone interactie zijn tussen de leerling en de leerkracht. Het afstandsonderwijs is dus niet tijdsonafhankelijk. De leraar en de leerlingen zijn tijdens de schooltijd op hetzelfde moment online aanwezig door bijvoorbeeld gebruik te maken van videovergadersoftware.
  • De regels rond aan- en afwezigheden van leerlingen blijven onverkort van toepassing op het interactief afstandsonderwijs. De leerlingen zijn verplicht om live aan de interactieve lessen deel te nemen, behalve als ze om een gewettigde reden afwezig zijn. Een opname van de les op een later tijdstip herbekijken volstaat niet om te voldoen aan de verplichting om live deel te nemen.

Voor wie is afstandsleren mogelijk?

  • Interactief synchroon afstandsonderwijs is (enkel) mogelijk voor klasgroepen van een vak in opleidingen van:
    • 3de en 4de graad van alle domeinen
    • Specialisatie en andere kortlopende studierichtingen van alle domeinen
    • 2de  graad muziek voor volwassenen 
  • Het is enkel mogelijk voor een gedeelte van een vak! De keuze om een vak volledig via interactief afstandsonderwijs te organiseren is daarbij uitgesloten.
  • Interactief afstandsonderwijs is in principe enkel mogelijk voor klasgroepen en niet voor individuele leerlingen. Los hiervan kan een academie voor een individuele leerling die om een gewettigde reden afwezig was, wel een remediërende leeractiviteit organiseren via interactief afstandsonderwijs.

(Her)starten met afstandsleren

De academie beslist zelf of ze gebruik maakt van afstandsonderwijs. Toelating van de Vlaamse overheid is niet nodig.

  • Kies voor de start van het schooljaar of de academie voor sommige vakken en klasgroepen interactief afstandsonderwijs organiseert. 
  • Bepaal de verhouding tussen interactief afstandsonderwijs en contactonderwijs van een vak op basis van de artistiek-pedagogische visie. 100% afstandsonderwijs mag niet.   
  • Voorzie een lokaal en ICT-infrastructuur in een vestigingsplaats van de academie voor leerlingen die thuis geen computer of geen rustige studeerplek hebben. 

Het laatste bullit vormt een formele voorwaarde.

Doe een haalbaarheidsonderzoek

Onderzoek vooraf de haalbaarheid van afstandsonderwijs, zodat alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs kunnen volgen.

 

Houd er rekening mee dat:  

  • Alle leerlingen online les moeten kunnen volgen
    • Hebben ze thuis voldoende ICT-materiaal?  
    • Zijn ze voldoende ICT-vaardig?
  • Leraren in staat moeten zijn kwaliteitsvol online les te geven
    • Beschikken ze over voldoende technische en didactische competenties?  
    • Volstaat de ICT-infrastructuur (software en hardware)?

Het haalbaarheidsonderzoek vormt een formele voorwaarde.

Overleg met het personeel

Overleg met de leraren vanuit hun inzicht m.b.t. welke leerstofonderdelen geschikt zijn voor afstandsonderwijs. 

  • Personeelsafspraken over interactief afstandsonderwijs komen in het arbeidsreglement. Wijzigingen aan het arbeidsreglement worden onderhandeld in het lokaal comité.
  • In het arbeidsreglement moet de wijze waarop personeelsleden worden ingezet, worden vastgelegd.

Dit betreft een formele voorwaarde.

Topics voor overleg!

  • In welke opleidingen en vakken interactief afstandsonderwijs mogelijk maken.
  • Welke verhouding hanteren tussen interactief afstandsonderwijs en contactonderwijs.
  • Interactief afstandsonderwijs ook mogelijk maken voor remediërende leeractiviteiten voor individuele leerlingen die om een gewettigde reden afwezig zijn? Zo ja, onder welke voorwaarden?
  • Zullen de leerinhouden die via interactief afstandsonderwijs worden aangeboden, al dan niet worden geëvalueerd?
     

Informeer leerlingen en ouders 

De academie informeert leerlingen en hun ouders bij de start van het schooljaar en bezorgt een jaarplanning die vermeldt welke lessen van welk vak online doorgaan. De jaarplanning wordt op de eerste lesdag van het schooljaar aan de leerlingen in kwestie bezorgd.

Het academiereglement vermeldt:

  • In welke (onderdelen van) vakken interactief afstandsonderwijs zal plaatsvinden.
  • Of er een evaluatie volgt van de leerstofonderdelen die via interactief afstandsonderwijs worden georganiseerd.
  • De mogelijkheid om in een vestigingsplaats van de academie online les te volgen.
  • Maatregelen voor de bescherming van de persoonsgegevens van de leerlingen en leraar.

Het informeren van leerlingen en ouders overeenkomstig de bovenstaande modaliteiten vormt een formele voorwaarde.

Leerlingenregistratie

  • Duid aan welke lestijden of lesblokken van een vak in dat schooljaar via interactief afstandsonderwijs georganiseerd worden in het document jaarplanning (bijlage 2 bij Omzendbrief Organisatie van het schooljaar).
  • Bewaar het formulier ter inzage van de onderwijsinspectie en de dossierspecialist leerlingen van AGODI. 
  • Registreer bij het begin van elke online les de aan- en afwezigheden van de leerlingen en stuur ze via de gebruikelijke codes in Discimus naar AGODI.

Gegevensbescherming en privacy

  • Kies voor een veilige online-omgeving (met onder meer end-to-end versleuteling)
  • Maak goede afspraken en informeer leerlingen dat ze zichtbaar in beeld komen.
    • Het bevordert de onderlinge interactie tussen de leerlingen en de leraar. 
    • Het helpt bij de objectieve registratie van aan- en afwezigheden.
  • Als academie ben je verwerkingsverantwoordelijke van (persoonlijke) gegevens. Neem maatregelen om:
    • Enkel de noodzakelijke persoonsgegevens te verwerken. Kies bijvoorbeeld voor een online-omgeving waarin je de achtergrond kan vervagen en bewaar inloggegevens maximaal 1 schooljaar.
    • De opname en verspreiding van de onlinelessen te vermijden -> een les opslaan of publiek bekend maken, mag niet.
    • Als een leraar van sommige leeractiviteiten toch opnames wil maken, bijvoorbeeld voor leerlingenevaluatie of remediëring van afwezige leerlingen, is de individuele toestemming van alle leerlingen nodig.
    • Laat de leerlingen niet toe om zelf opnames maken en verhinder toegang van derden tot de opnames.

Pleeg hiertoe het nodige overleg met de DPO m.h.o.o. acties nodig in het kader van GDPR.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.