Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Regelgeving
Het decreet over het hybride onderwijs in het secundair onderwijs is goedgekeurd. De Omzendbrief Interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs bevat alle informatie.
Doelgroep
Het decreet verankert de mogelijkheid om het onderwijs gedeeltelijk als interactief afstandsonderwijs te organiseren voor een leerlingengroep in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvormen 3 en 4.
Gaat het om een individuele leerling dan kan een school in uitzonderlijke gevallen het interactief afstandsonderwijs organiseren in het buitengewoon secundair onderwijs, in alle onderwijsvormen.
Altijd in combinatie met contactonderwijs
Interactief afstandsonderwijs bestaat uit onderwijsactiviteiten die via digitale media plaatsonafhankelijk worden georganiseerd tijdens de schooltijd en waarbij er interactie is tussen de leerling en leerkracht, synchroon of asynchroon.
Het wordt altijd georganiseerd in combinatie met contactonderwijs.
Maximum aantal uren
Interactief afstandsonderwijs voor een leerlingengroep kan per structuuronderdeel op schooljaarbasis voor maximum:
- 20% van de onderwijstijd in de eerste graad en het onthaaljaar OV4 en de observatiefase van opleidingsvorm 3;
- 30% van de onderwijstijd in de tweede graad OV4 en de opleidingsfase van opleidingsvorm 3;
- 40% van de onderwijstijd in de derde graad OV4, de kwalificatiefase van opleidingsvorm 3 en de schoolcomponent van de integratiefase van opleidingsvorm 3.
Specifiek voor duaal leren hebben deze percentages betrekking op de schoolcomponent.
De maxima zijn niet van toepassing op topsport, ballet, HBO Verpleegkunde en op het uitzonderlijk individueel interactief afstandsonderwijs voor een leerling (opgelet: de voorwaarde dat het interactief afstandsonderwijs georganiseerd wordt in combinatie met contactonderwijs blijft steeds van toepassing).
Voorwaarden
Interactief afstandsonderwijs kan enkel onder de volgende voorwaarden:
- De school heeft een analyse gemaakt van de beginsituatie, met minstens aandacht voor de beschikbaarheid en kennis van de benodigde ICT-materialen en competenties bij de leerling en de leraar.
- De school heeft een visie op interactief afstandsonderwijs ontwikkeld met duidelijke doelen.
- De school waarborgt de participatiekansen van elke leerling. De leraar en de leerling krijgen altijd de mogelijkheid om het interactieve afstandsonderwijs in de school te geven en te volgen.
Vermelding in het school- of centrumreglement
In het school- of centrumreglement wordt (minstens) opgenomen:
- de mogelijkheid om het interactief afstandsonderwijs in de school of te volgen.
- om welke structuuronderdelen het gaat.
- of het interactief afstandsonderwijs in groep of individueel wordt aangeboden.
- de basisprincipes m.b.t. leerlingenevaluatie voor die leerstofonderdelen die via interactief afstandsonderwijs worden aangeboden.
- de wijze waarop personeelsleden in interactief afstandsonderwijs worden ingezet, moet worden vastgelegd in het arbeidsreglement.