Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Structuurdoorbrekende regelgeving

Pagina delen

Decreet basisonderwijs - taalafdeling Nederlands - Vlaamse Gebarentaal

Dit decreet voert een taalafdeling Nederlands-Vlaamse Gebarentaal in in het gewoon basisonderwijs. In deze taalafdeling zullen kinderen die doof of slechthorend zijn en kinderen die dit wensen, les krijgen in Vlaamse Gebarentaal en Nederlands.

Vlaamse Gebarentaal is een erkende taal in de Vlaamse Gemeenschap (zie artikel 2 van het decreet van 5 mei 2006 houdende de erkenning van de Vlaamse Gebarentaal). Tot nu toe was er geen mogelijkheid voor dove kinderen om onderwijs te volgen in het Nederlands én de Vlaamse Gebarentaal (VGT). Dit decreet zorgt ervoor dat die mogelijkheid wel kan worden aangeboden. Zo krijgt Vlaamse Gebarentaal een volwaardige plaats binnen het onderwijs. De inrichting van een taalafdeling Nederlands–Vlaamse Gebarentaal in het gewoon basisonderwijs waarbij het onderwijs zowel georganiseerd wordt in het Nederlands als de Vlaamse Gebarentaal, is immers de manier om vanuit onderwijs invulling te geven aan de erkenning van VGT en maakt het mogelijk om de emanciperende rol van het onderwijs ten volle waar te maken. Dit nieuwe kader, dat een volwaardig aanbod basisonderwijs is, leidt bovendien tot de verdere ontwikkeling van de Vlaamse Gebarentaal en zorgt ervoor dat inclusief onderwijs voor gebarentaligen gerealiseerd kan worden. Deze onderwijsvorm komt dan ook tegemoet aan de onderwijsnoden en de onderwijsrechten van de dovengemeenschap.

GEBARENTAAL - 24 april 2024 - decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, wat betreft de taalafdeling Nederlands-Vlaamse gebarentaal - definitief goedgekeurd in het Vlaams parlement

Het decreet werd op 24 april besproken en definitief goedgekeurd door de plenaire vergadering van het Vlaams parlement. 
Het goedgekeurde decreet kan je via deze link nalezen. 

GEBARENTAAL - 5 juli 2024 - besluit over taalafdeling Nederlands - Vlaamse gebarentaal - definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief het besluit goed over de taalafdeling Nederlands-Vlaamse Gebarentaal

Hiermee zijn personeelskwesties, programmatie- en rationalisatienormen, ... i.v.m. deze nieuwe taalafdeling definitief in regelgeving gegoten.

Alle documenten hierover kan je hier vinden:  besluit  van en  nota  aan de Vlaamse regering,  advies  Raad van State, bijlage  1 2 3 .

Overleg dico's basisonderwijs 16 mei 2024 - toelichting Vlaamse Gebarentaal

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.