Voorkeuren
Cookies
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

10 leidende principes voor een optimale datawerking

Pagina delen

Binnen het GO! streven we ernaar om de waarde van onze data ten volle te benutten. Een netbrede datawerking veronderstelt vertrouwen tussen de centrale diensten, scholengroepen en scholen in de wijze waarop de data worden verzameld, verwerkt en ontsloten. 

Daarom stellen we 10 leidende principes voorop die richting geven aan een optimale datawerking binnen het GO!. Deze principes vormen een gemeenschappelijk kader voor hoe we als centrale diensten en scholengroepen samen met data omgaan.

De principes die we daarbij naar voren schuiven zijn zowel strategisch als operationeel van aard. Zo komen we tot een coherente werking die ons als net versterkt én de samenwerking met andere partijen – zoals data-leveranciers en -afnemers – faciliteert. De principes richten zich in eerste instantie tot medewerkers van de centrale diensten en de scholengroepen die betrokken zijn bij dataverwerking, analyse, ondersteuning en beleidsvoorbereiding. Ze vormen ook een basis voor consequente communicatie naar andere doelgroepen (zoals scholen, ouders en leerlingen) wanneer dat relevant is in functie van concrete dataverwerkingen.

1. Gezamenlijke visie op data

We ontwikkelen en onderhouden een gezamenlijke visie op welke data ontsloten moeten worden op welk niveau en voor welke doeleinden. Dit helpt ons om doelgericht en efficiënt data te gebruiken. Als GO! nemen we zelf het veilig en efficiënt beheer van onze data in handen, zodat duidelijk is wie welke data kan verwerken en voor welke doeleinden. We werken samen met partners om een geïntegreerde datawerking op te zetten.

2. Gebruik van data voor kwaliteitszorg

We gebruiken data systematisch om de kwaliteit van ons onderwijs op te volgen en bij te sturen.  Dit omvat het meten en monitoren van indicatoren, beantwoorden van onderzoeksvragen en het implementeren van de PDCA-kwaliteitscyclus (Plan-Do-Check-Act).

3. Gezamenlijke prioriteiten voor data-ontsluiting en analyse

We stellen gezamenlijke prioriteiten voor het ontsluiten van datasets en het uitvoeren van analyses, zodat we gefocust blijven op de meest relevante en impactvolle data-initiatieven binnen het GO!-netwerk.

4. Duidelijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden

We hanteren een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden en een effectieve beslissingsstructuur om datagebruik en databeheer te optimaliseren. Dit zorgt voor consistentie en kwaliteit in ons datamanagement. We doen dit met respect voor de formele bevoegdheden binnen het GO!, zodat duidelijk is welk niveau welke beslissingen kan nemen.

5. Gezamenlijke datainfrastructuur en architectuur

We werken samen aan het ontwikkelen en onderhouden van een robuuste en schaalbare data-infrastructuur en -architectuur. Dit zorgt voor een solide basis voor dataverzameling, -opslag en -verwerking binnen het hele GO!-netwerk.

6. Datakwaliteit

We waarborgen de nauwkeurigheid, volledigheid en consistentie van onze data door regelmatige kwaliteitscontroles en audits uit te voeren. Onze data moeten betrouwbaar en actueel zijn om effectief gebruikt te kunnen worden.

7. Verantwoord en veilig datagebruik conform de AVG

We zorgen ervoor dat onze data veilig wordt bewaard en beschermd tegen ongeoorloofde toegang, wijzigingen of vernietiging. We handelen in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en respecteren de privacy van individuen. We zetten ons in voor het verantwoord gebruik van data, waarbij we de rechten en privacy van individuen beschermen. 

8. Transparantie

We informeren onze stakeholders duidelijk over welke gegevens worden verzameld, het doel van de verzameling, hoe de gegevens zullen worden gebruikt en bewaard en de bijbehorende processen. Transparantie versterkt het vertrouwen in ons datamanagement en zorgt ervoor dat alle betrokkenen inzicht hebben in de datastromen en -processen. We communiceren hierover op een toegankelijke en begrijpelijke manier, aangepast aan de doelgroep.

9. Uitwisselbaarheid van gegevens

We zorgen voor een naadloze integratie en uitwisseling van data tussen verschillende systemen en applicaties binnen ons netwerk. Interoperabiliteit verhoogt de efficiëntie en effectiviteit van onze datastromen en -processen. Waar mogelijk maken we gebruik van algemeen aanvaarde standaarden.

10. Ondersteuning en professionalisering

We zorgen ervoor dat alle medewerkers die met data werken de juiste opleiding en ondersteuning krijgen. Dit omvat onder meer opleiding over de interpretatie van gegevens, ons datamanagementsysteem, onze dataverwerkingsrichtlijnen en het belang van datakwaliteit. We versterken dit via continue professionalisering, afgestemd op de behoeften van centrale diensten en scholengroepen.

Welkom op
Go Pro

of
Niet aanmelden

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in GO! gebruikersbeheer. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.