Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Reageren op persvragen

Pagina delen

Een journalist belt jou op? Geen stress!

Je wordt (onverwacht) gecontacteerd door een journalist? Je hoeft niet metéén op de vraag te antwoorden. Noteer de naam en contactgegevens van de journalist en vraag wanneer je antwoord of reactie uiterlijk wordt verwacht. Vraag ook of het om een krantenartikel gaat, een online stuk of misschien wil men een quote voor radio of tv? Zeg dat je even intern informatie zal inwinnen en zal terugbellen.

  • De deadlines voor een online stuk, voor radio en nieuwsuitzendingen op tv zijn heel kort. Journalisten kunnen het zich niet permitteren om enkele uren op jouw reactie te wachten.
  • Schrijft de journalist een stuk voor de krant van morgen? Ook dan krijgt hij liefst zo snel mogelijk jouw input. De journalist werkt in de late namiddag zijn stuk af en bezorgt het tegen de avond aan de eindredactie. Vanaf ongeveer 22 uur kan de krant gedrukt worden.
  • Evengoed zijn er momenten waarop een journalist een stuk schrijft voor een van de komende dagen of trekt men wat tijd uit voor een uitgebreidere (online) reportage op een later tijdstip. Dat geeft jou ook wat meer tijd en ruimte om je voor te bereiden.

Tijd kopen en je voorbereiden

Je hebt wat tijd gekocht om de persvraag even te laten bezinken.

  • Overweeg eerst of je wel wil reageren. Voel je niet verplicht. Is het thema belangrijk voor jouw school of instelling, de buurt, het onderwijsveld, de maatschappij, …? Of eerder gericht op sensationele berichtgeving? In de krant komen is geen doel op zich, het doel is om een positief imago op te bouwen.
    Gaat de vraag heel concreet over (een incident op) jouw school of instelling? Dan is het wel raadzaam om – doordacht – te reageren. Raadpleeg onze ondersteuning bij crisiscommunicatie.
  • Contacteer de communicatieverantwoordelijke van jouw scholengroep om je reactie af te stemmen (afhankelijk van de afspraken binnen jouw scholengroep).
  • Bel de journalist terug op (of voor) het afgesproken tijdstip en geef je reactie mee of licht kort toe waarom je niet zal reageren. 

Goede afspraken maken goede vrienden

Erkende beroepsjournalisten zijn gebonden aan de Code van de Raad voor de Journalistiek. Ze moeten onder andere waarheidsgetrouw berichten en respect tonen voor het privéleven en de menselijke waardigheid.

Doorgaans gelden volgende algemene afspraken:

  • Je kan vragen om jouw quotes of citaten na te lezen. Die kan je aanpassen (maar blijf wel trouw aan de geest van het gesprek). Geef je aanpassingen tijdig door.
  • Je kan vragen om het hele artikel na te lezen, maar daar hoeft de journalist niet mee in te stemmen. Je kan feitelijke onjuistheden corrigeren. Sloop er toch een fout in een artikel na de publicatie? Dan kan je de redactie contacteren en een rechtzetting vragen (maar wanneer je met die rechtzetting slecht nieuws langer onder de aandacht houdt, doe je dit misschien beter niet).
  • Bij een vooraf opgenomen quote voor radio of tv kan je hernemen als je dat wenst. Onderbreek gerust je zin en begin opnieuw.
  • Vraag na wanneer en via welke kanalen het bericht gepubliceerd wordt. Goed nieuws? Delen maar! #fieroponsGO

 

Dringend persadvies nodig?

De communicatieverantwoordelijke van jouw scholengroep en de GO! persdienst staan klaar. In crisissituaties 7/7 bereikbaar op 02 790 95 35.

persdienst@g-o.be

Heb je een vraag?

Nathalie Jennes - 02 790 97 01
David Janssens - 02 790 95 25

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.