Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

De media bereiken

Pagina delen

Wat is nieuwswaardig?

Open je een nieuw, innovatief gebouw? Lanceren je leerlingen een spraakmakend project? Zet je een bijzondere samenwerking op poten met een lokale partner? Wees niet te bescheiden en maak het wereldkundig.

Maar weet ook dat journalisten héél veel persberichten toegestuurd krijgen en die halen lang niet allemaal de krant. Denk dus goed na over wat jouw bericht nieuwswaardig maakt en voor wie het relevant is, voor je aan de slag gaat. Voor een journalist is je bericht nieuwswaardig wanneer het uitzonderlijk of onverwacht is, (heel) actueel is, een link heeft met de actualiteit, wanneer veel lezers zich erin kunnen herkennen (relevant voor een breed publiek) of wanneer het een emotionele dimensie bevat.

Daarnaast wil je natuurlijk dat je bericht bijdraagt aan een positief imago voor je school of instelling. Tracht jouw nieuwsfeit te verbinden met het grotere plaatje: je pedagogisch project, de onderwijskwaliteit, actuele maatschappelijke uitdagingen, … (Dus niet alleen: ‘wij doen een heel speciale activiteit met onze leerlingen’ maar ook ‘en dit is hoe dit bijdraagt aan de onderwijskwaliteit’.)

Met een cijfer, een getuigenis of een opvallend feit kan je je bericht nog sterker maken.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het loont om vooraf een persdossier samen te stellen waarin je niet alleen de kernboodschappen voor de verschillende media formuleert, maar ook even reflecteert over mogelijke (kritische) vragen en hoe daarmee om te springen. Hoe je een persdossier samenstelt, welke media je allemaal kan aanspreken, hoe je een goed persbericht schrijft of een persmoment organiseert, lees je hier.

Ook tot wie je je richt, kan het verschil maken. Hoe je samenwerkt met journalisten en een persnetwerk uitbouwt, lees je hier.

Geen succes? Niet getreurd

Alles gegeven maar niemand die in het aas beet? Je kan gerust eens polsen bij de journalist wat de reden was. Zat er te weinig vlees aan je bericht? Of misschien was het wel interessant maar was de nieuwsconcurrentie te groot? Als er veel nieuws is, moeten journalisten keuzes maken. Bekijk eventueel of je je perslijst moet uitbreiden en andere media kan aanspreken. Laat het niet aan je hart komen: wie niet waagt, niet wint. Volgende keer beter. Je bericht is niet voor de vuilbak: je kan het nog steeds zelf verspreiden via al je eigen kanalen. En wie weet, wordt het later nog opgepikt.

Dringend persadvies nodig?

De communicatieverantwoordelijke van jouw scholengroep en de GO! persdienst staan klaar. In crisissituaties 7/7 bereikbaar op 02 790 95 35.

persdienst@g-o.be

Heb je een vraag?

Nathalie Jennes - 02 790 97 01
David Janssens - 02 790 95 25

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.