Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Wat is nieuwswaardig?
Open je een nieuw, innovatief gebouw? Lanceren je leerlingen een spraakmakend project? Zet je een bijzondere samenwerking op poten met een lokale partner? Wees niet te bescheiden en maak het wereldkundig.
Maar weet ook dat journalisten héél veel persberichten toegestuurd krijgen en die halen lang niet allemaal de krant. Denk dus goed na over wat jouw bericht nieuwswaardig maakt en voor wie het relevant is, voor je aan de slag gaat. Voor een journalist is je bericht nieuwswaardig wanneer het uitzonderlijk of onverwacht is, (heel) actueel is, een link heeft met de actualiteit, wanneer veel lezers zich erin kunnen herkennen (relevant voor een breed publiek) of wanneer het een emotionele dimensie bevat.
Daarnaast wil je natuurlijk dat je bericht bijdraagt aan een positief imago voor je school of instelling. Tracht jouw nieuwsfeit te verbinden met het grotere plaatje: je pedagogisch project, de onderwijskwaliteit, actuele maatschappelijke uitdagingen, … (Dus niet alleen: ‘wij doen een heel speciale activiteit met onze leerlingen’ maar ook ‘en dit is hoe dit bijdraagt aan de onderwijskwaliteit’.)
Met een cijfer, een getuigenis of een opvallend feit kan je je bericht nog sterker maken.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Het loont om vooraf een persdossier samen te stellen waarin je niet alleen de kernboodschappen voor de verschillende media formuleert, maar ook even reflecteert over mogelijke (kritische) vragen en hoe daarmee om te springen. Hoe je een persdossier samenstelt, welke media je allemaal kan aanspreken, hoe je een goed persbericht schrijft of een persmoment organiseert, lees je hier.
Ook tot wie je je richt, kan het verschil maken. Hoe je samenwerkt met journalisten en een persnetwerk uitbouwt, lees je hier.
Geen succes? Niet getreurd
Alles gegeven maar niemand die in het aas beet? Je kan gerust eens polsen bij de journalist wat de reden was. Zat er te weinig vlees aan je bericht? Of misschien was het wel interessant maar was de nieuwsconcurrentie te groot? Als er veel nieuws is, moeten journalisten keuzes maken. Bekijk eventueel of je je perslijst moet uitbreiden en andere media kan aanspreken. Laat het niet aan je hart komen: wie niet waagt, niet wint. Volgende keer beter. Je bericht is niet voor de vuilbak: je kan het nog steeds zelf verspreiden via al je eigen kanalen. En wie weet, wordt het later nog opgepikt.