Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

7 tips om SEO-proof te schrijven

Pagina delen

1. Bepaal zo scherp mogelijk je doelgroep

Voor wie schrijf je? Hoe beter je dit bepaalt, hoe meer je op maat van je doelgroep kan schrijven en hoe relevanter de content bijgevolg is die je voor je doelpubliek brengt.

Denk zeker ook aan het aanduiden van de juiste primaire en secundaire doelgroepen wanneer je een pagina aanmaakt of een artikel indient via het webformulier. In het geval van een artikel zal dit meer bovenaan de GO! pro nieuwspagina van jouw gekozen doelgroep(en) verschijnen. Bovendien wordt het de dinsdag na publicatie ook automatisch in de nieuwsbrief van de gekozen doelgroep(en) opgenomen.

houten blokjes met iconen van mannetjes en een dartsbord op een tafel

2. Doe onderzoek naar wat je doelgroep nodig heeft

Waar is jouw doelgroep naar op zoek, wat willen ze weten, welke zoektermen gebruiken de mensen die jij wil aanspreken? Speel hierop in! Je wil je doelgroep nuttige content met een meerwaarde bieden, zodat GO! pro dé plek is waar ze in de toekomst ook eerst naartoe surfen om bepaalde content te zoeken.

Een trefwoordenonderzoek (keywords, zoals dat in marketingtermen heet) is een goed startpunt:

  • welke zoektermen worden vaak ingetypt bij GO! pro?
  • welke trefwoorden zijn uniek voor het GO! die andere onderwijsverstrekkers niet hanteren (vb: PPGO!)?
  • van welke termen weet je dat er vaak naar gezocht wordt door onderwijsprofessionals. Doe hierover eens een brainstorm met je team.

Trefwoorden zijn cruciaal in alles wat je schrijft. Ze maken dat je doelgroep bij het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine gemakkelijk bij jouw content uitkomt. Wanneer je een tekst schrijft, kan het makkelijker zijn om dit eerst in je eigen woorden te doen en nadien te kijken waar je de trefwoorden kan toevoegen.

Tip: denk zeker ook aan synoniemen of verwante termen van trefwoorden!

3. Zorg voor duidelijke en volledige titels

Een titel moet meteen zeggen waar een tekst over gaat. Gebruik de juiste trefwoorden om gevonden te worden bij zoekopdrachten en specifieer zoveel mogelijk waar het om gaat zodat je de juiste lezers - je doelgroep - ‘binnentrekt’ op je pagina of in je artikel (what’s in it for me?).

Hou je titel zo kort mogelijk zodat alle focus naar je gebruikte (tref)woorden gaat. Probeer bijvoorbeeld lidwoorden weg te laten.

Schrijf niet: Hoe kan ik formulier renovatie aanvragen?
Maar wel: Aanvraagformulier renovatiepremie schoolgebouw

Schrijf niet: Flexi-jobs
Maar wel: Nieuw stelsel maakt flexi-jobs in onderwijs mogelijk

Schrijf niet: Projectresultaten
Maar wel: Resultaten van project 'Lekkers op school' (2023-2024)

4. Gebruik korte alinea’s en tussentitels

Schrijf beknopt in informerende of activerende teksten. Teveel informatie in één artikel of tekst kan de boodschap verloren doen gaan. Splits dan op in verschillende teksten. Een uitzondering hierop zijn redactionele teksten die als doel hebben om te inspireren, maar overdrijf ook daar niet bij. Scrollen is vermoeiend voor een lezer!

Schrijf in korte, behapbare alinea’s en gebruik wervende tussentitels. Ook hier zijn trefwoorden belangrijk, want zoekmachines scannen ook tussentitels. In de rechterkolom van onze webpagina’s op GO! pro krijgt de lezer telkens een overzicht van de tussentitels en kan hij meteen naar een bepaalde sectie doorklikken. Denk hierover na wanneer je een tekst opstelt: dat lijstje is als een inhoudstafel van jouw pagina, zet het ook zo in om je lezer vlot door je teksten te loodsen en voor een aangename leeservaring te zorgen.

Tip: schrijf eerst je tekst en voeg pas nadien titels en tussentitels toe, wanneer je een volledig beeld hebt van wat je wil vertellen.

5. Geef structuur aan je tekst

Zoekmachines geven hogere scores aan teksten met een goede structuur, omdat die sneller en efficiënter een antwoord bieden op de vraag van de 'zoeker.'

Naast alinea's en tussentitels kan je bijvoorbeeld ook lijstjes in bullet points toevoegen of tabellen.

Ook beeldmateriaal kan extra structuur aan je tekst geven. Vergeet hierbij niet om de meta-data steeds netjes in te vullen. Op Umbraco, in de Mediamap, doe je dit in het Alt-veld (onderaan de pagina met info over de foto.)

Stapel zwarte toetsen van computerklavier

6. Spreek de taal van je doelgroep

Gebruik in je teksten de taal die je doelgroep ook gebruikt. Wil je nieuwe termen introduceren, zorg dan dat je die goed uitlegt. Een lezer die een tekst te zwaar of onduidelijk vindt, haakt af en ben je kwijt. Je wil je lezers ervan overtuigen dat het GO! de autoriteit is wanneer het op kennis over het onderwijs aankomt.

Tip: Aarzel niet om je externe contacten in scholen(groepen) aan te moedigen links naar onze webpagina’s of artikels te plaatsen op hun eigen websites.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.