Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Suïcide is een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij jongeren. Haast elke school krijgt ermee te maken. Gelukkig kent niet elke suïcidegedachte of -poging een onomkeerbare afloop. Omdat jongeren veel tijd doorbrengen op school, kunnen gedrags- en stemmingsveranderingen tijdig opgemerkt worden door schoolpersoneel en leeftijdsgenoten. De schoolomgeving is dan ook de plaats bij uitstek om schoolpersoneel, leerlingbegeleiders en leerlingen te informeren over suïcidaal gedrag.
'Omgaan met suïcide op school. Een preventiedraaiboek' is een concreet hulpmiddel voor scholen die een draaiboek suïcidepreventie willen maken, aangepast aan de eigen realiteit. Zo kun je als directeur, leerkracht, lid van het ondersteunend personeel, CLB-medewerker of medewerker van de naschoolse opvang sereen en gepast omgaan met de gevoeligheden en emoties die met suïcide(gedachten) van jongeren gepaard gaan.
De tekst werd geschreven door Suïcidepreventiewerking van de centra voor geestelijke gezondheidszorg (CGG-SP) en Werkgroep Verder in overleg met het GO!.
Suïcidepreventiewerking van de CGG's
De suïcidepreventiewerking van de CGG's richt zich tot belangrijke sleutelfiguren inzake suïcidepreventie en organiseert vormingen aangepast aan de noden en behoeften van deze sleutelfiguren. Tevens ondersteunt de CGG-SP organisaties zoals scholen in het opmaken van een suïcidepreventiedraaiboek.
Werkgroep Verder heeft ter zake heel wat expertise opgebouwd en werd in het kader van het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie door de Vlaamse overheid erkend als organisatie met terreinwerking in de zorg voor nabestaanden na zelfdoding. Werkgroep Verder laat lotgenoten met elkaar in contact komen, ijvert voor een respectvolle en juiste berichtgeving over zelfdoding in de media, geeft vorming en informeert en sensibiliseert de samenleving over (rouwen na) zelfdoding.
Reeks 'omgaan met...'
Deze publicatie past in een reeks 'Omgaan met…' waarmee het GO! directeurs, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen een helpende hand wil reiken. Op een overzichtelijke en bondige manier wordt weergegeven welk beleid een school zou kunnen voeren of opzetten rond een 'zorgwekkend' thema.
Hoe moet ze in een bepaalde situatie optreden, welke handelingen mag of kan ze wel of niet stellen ten aanzien van de betrokken leerling, de klasgenoten, het personeel en de ouders?