Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Tien tips voor een technisch sterke schoolwebsite

Pagina delen

Tip 1 - Gebruik een Custom Options pagina voor contactgegevens

Beheer centraal in de scholengroep het adres, telefoonnummer, e-mail en sociale links (Facebook, Instagram, Smartschool) via een aangepaste optiespagina in WordPress.

Gebruik Advanced Custom Fields (ACF) Options Page om deze gegevens dynamisch op meerdere plekken te tonen (footer, contactpagina, enz.).

Tip 2 - Dynamische Gegevens via ACF en Elementor Pro

Koppel ACF-velden aan Elementor Pro widgets om de contactgegevens eenvoudig te gebruiken zonder handmatige updates per pagina. Zorg ervoor dat het adres opgesplitst is in twee velden (straat + huisnummer & postcode + gemeente) voor flexibiliteit.

Tip 3 - Gebruik een Child Theme voor onderhoudsgemak

Ontwikkel een child theme op basis van een solide basissjabloon zodat updates van het hoofdthema geen aanpassingen overschrijven. Dit helpt bij onderhoud op lange termijn.

Tip 4 - Koppelen aan Azure of Google Workspace voor automatische toekenning van gebruikers

Dit zorgt ervoor dat gebruikers binnen de Azure AD Tenant of Google Workspace automatisch kunnen inloggen op de WordPresssites, zonder aparte accounts aan te maken. Hierdoor hoef je geen individuele WordPress-gebruikers te beheren, en kun je de toegang centraal regelen via Azure AD-groepen of Google Workspace.

Tip 5 - Gebruik SVG’s om afbeeldingen dynamisch in te kleure

Door de globale kleuren aan te passen kan je bijvoorbeeld de GO! elementen kleuren toekennen. Je kan hiervoor ook extra custom kleuren toevoegen zodat ze flexibel aan te passen zijn zonder vast te zitten aan je hoofdkleuren.

Tip 6 - Werk op een zo groot mogelijke hostingomgeving

Probeer zoveel mogelijk domeinen op 1 hostingomgeving te krijgen. Zo kan je via directAdmin snel sites dupliceren zonder url’s handmatig te moeten aanpassen.

Tip 7 - Globaal bekijken over scholengroep

Probeer zo breed mogelijk vanaf de eerste scholenwebsite modules te voorzien zodat je niet met terugwerkende kracht moet werken.

Teken best alles eerst uit in een overzicht. Een voorbeeld vind je bij Downloads.

Tip 8 - Tijdelijke landingspagina / onderhoud

Voorzie een tijdelijke landingspagina of onderhoudspagina zeker in jouw thema. Zorg er ook voor dat de content hier dynamisch ingevuld wordt zodat je hier niet onnodig veel tijd aan verliest.

Tip 9 - Optimaliseer gebruikersrollen

Maak voor elke school aparte gebruikersrollen met beperkte toegang via Members of User Role Editor. Zo voorkom je dat elementen versleept of aangepast worden op plaatsen waar dit niet de 
bedoeling is.

Tip 10 - Gebruik een monitoringssoftware

Gratis software zoals bijvoorbeeld Jetpack monitoren jouw site 24/7 en geven een melding indien er zich problemen voordoen op jouw site. Zo kan je vaak al het probleem oplossen vooraleer de school iets doorheeft.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.