Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Tip 1 - Bundel en verwijs door
Een scholengroepwebsite zal de informatie en ondersteuning vanuit de scholengroep voor (toekomstige) personeelsleden bundelen, doorverwijzen en getuigen van een grote professionaliteit op vlak van beleid en bestuur.
De scholengroepwebsite centraliseert ook het onderwijsaanbod en het scholenaanbod met online toegangspoorten naar de individuele schoolwebsites.
Tip 2 - Toon de professionaliteit van de bestuursorganen
Leg uit wie de scholengroep dagelijks bestuurt, wie behoort tot het hoger kader en hoe de centrale diensten zich organiseren rond welke domeinen. Maak dat ietwat persoonlijker door het vermelden van enkele hobbies of oneliners van de belangrijkste stafleden.
Plaats met toestemming professionele en uniform uitziende portretfoto's van de leden van de Raad van bestuur met eventueel een korte biografie en quote over hoe zij hun expertise inzetten voor het mee besturen in de scholengroep. Laat hieruit blijken wat een geoliede ploeg de algemeen directeur en de Raad van bestuur is.
Toon dat de scholengroep behoort tot het Gemeenschapsonderwijs, met toegangspoorten naar de twee websites van het GO! en het GO! logo.
Tip 3 - Goed bestuur, aanbod aan scholen en goede werkgever
Belangrijkste navigatie-elementen voor een scholengroep: visie, missie, aanbod aan scholen, het bestuur, alle vacatures in de scholen, meerjarenplanning en geïntegreerde socialemediakanalen (indien van toepassing).
Zorg ervoor dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren door de scholengroepwebsite. De menu-opties zijn dus logisch en goed georganiseerd. Denk daarbij aan de ‘three click rule’: niet meer dan 3 keer klikken zijn toegestaan om bij de informatie te komen die de bezoekers zoeken.
Tip 4 - Voorzie plaats voor succesverhalen uit de scholengroep
De scholengroepwebsite kan plaats voorzien voor het regelmatig tonen van regionale succesverhalen uit de scholengroep op verschillende domeinen: een nieuwbouw, een leerkracht of directie behaalt een bijzonder resultaat (bvb. een 100ste leering, een prijs voor duurzaamheid, een samenwerking met een lokale organisatie,...), een unieke opleiding, een schitterende onderwijsmethode,...
Dit zwengelt de fierheid aan van de GO! professionals aan het werk voor de scholengroep.
Tip 5 - Zet gebruiksvriendelijke call-to-actions in op vlak van vacatures en aanbod
Plaats duidelijke en opvallende call-to-action knoppen die bezoekers uitnodigen en aanmoedigen om te klikken op bvb. het aanbod aan scholen in het secundair onderwijs of op openstaande vacatures.
Tip 6 - Zorg voor betrouwbare en correcte contactinformatie
Zorg voor juiste contactgegevens van het management van de scholengroep maar ook van de ondersteunende diensten. Deze moeten makkelijk vindbaar zijn. Dit kan een contactformulier, e-mailadressen, telefoonnummer en links naar social media zijn. Bij generieke e-mailadressen bvb. onthaal@scholengroepx.be ben je best zeker van de structurele opvolging en dagelijkse werking.
Tip 8 - Responsiviteit als uitgangspunt
De scholengroepwebsite hoort er professioneel uit te zien op verschillende apparaten (desktop, tablet, mobiel) om bezoekers altijd een goede gebruikerservaring te bieden, ongeacht het gebruikte apparaat.
Tip 9 - Performantie en laadtijden beperken tot een minimum
Snelle laadtijden zijn cruciaal voor elke professionele website. Optimaliseer afbeeldingen, minimaliseer scripts en gebruik caching om de scholengroepwebsite snel te laden.