Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Tip 1 - Vermijd overdaad aan info
Een schoolwebsite is op de eerste plaats een visitekaartje. De website moet aan ouders, leerlingen of cursisten, die de school of instelling online vonden, precies die info bieden die hen over de streep trekt om voor de school of instelling te kiezen.
Vermijd een overdaad aan info. Het grootste deel van de informatie komt idealiter in een infobrochure. Om met al ingeschreven leerlingen, cursisten en ouders te communiceren bestaan andere kanalen (vb. Smartschool, e-mail...).
Tip 2 - Straal kwaliteit uit
Straal kwaliteit uit, want dat is het onderwijs waar de school of instelling voor staat. Test de eerste indruk door de website aan enkele ‘kritische vrienden’ voor te leggen vooraleer hij online gaat.
Tip 3 - Ga voor korte en toegankelijke tekst
Hou het doelpubliek voor ogen bij het schrijven van tekst voor de website. Op welke vragen zoeken zij antwoorden? Zorg dat die antwoorden snel en eenvoudig te vinden zijn. Hou de menustructuur overzichtelijk en kies voor korte heldere tekstblokjes (microcopy).
Tip 4 - Kies een onderhoudsarme website
Ga voor een relatief ‘statische’ website, die weinig onderhoud of aanpassingen vraagt. Vermijd foute of achterhaalde informatie op de site.
Tip 5 - Essentiële basiselementen in de header
De basiselementen in het menu (header):
- de school- of instellingsvisie (o.a. het PPGO!)
- het team
- praktische info (o.a. schoolkalender, opvang, schoolreglement...)
- contact (o.a. contactgegevens en bereikbaarheid)
- hoe inschrijven
- de GO! partners (o.a. GO!, CLB, leersteuncentrum).
Tip 7 - Plaats de nodige logo's waar ze thuishoren
Waar komen de logo’s? Het logo van de school of instelling komt links bovenaan in de header en fungeert als homeknop.
In de footer komt het logo van het GO! en het logo van de scholengroep. Deze linken door naar de website van het GO! (www.g-o.be) resp. van de scholengroep.
Tip 8 - Gebruik kwaliteitsfoto's
Gebruik kwalitatieve schooleigen foto’s, vermijd stockfoto’s. Overtuig met blije leerlingen en cursisten, die recht in de lens kijken.
Tip 9 - Zet getuigenissen van ouders of oud-leerlingen in
Testimonials van ouders en oud-leerlingen/oud-cursisten werken heel wervend.
Tip 10 - Verhoog de online vindbaarheid van de website
Verhoog de online vindbaarheid van de website door enkele SEO-vuistregels (search engine optimization) toe te passen.
Kies voor titels en sleutelwoorden die een ouder ook als zoekterm zou gebruiken, vul metabeschrijvingen in bij pagina’s en foto’s, leg interne hyperlinks tussen de webpagina’s,...