Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Tien tips voor een communicatief sterke schoolwebsite

Pagina delen

Tip 1 - Vermijd overdaad aan info

Een schoolwebsite is op de eerste plaats een visitekaartje. De website moet aan ouders, leerlingen of cursisten, die de school of instelling online vonden, precies die info bieden die hen over de streep trekt om voor de school of instelling te kiezen.

Vermijd een overdaad aan info. Het grootste deel van de informatie komt idealiter in een infobrochure. Om met al ingeschreven leerlingen, cursisten en ouders te communiceren bestaan andere kanalen (vb. Smartschool, e-mail...).

Tip 2 - Straal kwaliteit uit

Straal kwaliteit uit, want dat is het onderwijs waar de school of instelling voor staat. Test de eerste indruk door de website aan enkele ‘kritische vrienden’ voor te leggen vooraleer hij online gaat. 

Tip 3 - Ga voor korte en toegankelijke tekst

Hou het doelpubliek voor ogen bij het schrijven van tekst voor de website. Op welke vragen zoeken zij antwoorden? Zorg dat die antwoorden snel en eenvoudig te vinden zijn. Hou de menustructuur overzichtelijk en kies voor korte heldere tekstblokjes (microcopy). 

Tip 4 - Kies een onderhoudsarme website

Ga voor een relatief ‘statische’ website, die weinig onderhoud of aanpassingen vraagt. Vermijd foute of achterhaalde informatie op de site.

Tip 5 - Essentiële basiselementen in de header

De basiselementen in het menu (header):

  • de school- of instellingsvisie (o.a. het PPGO!) 
  • het team  
  • praktische info (o.a. schoolkalender, opvang, schoolreglement...) 
  • contact (o.a. contactgegevens en bereikbaarheid)
  • hoe inschrijven
  • de GO! partners (o.a. GO!, CLB, leersteuncentrum).  

Tip 7 - Plaats de nodige logo's waar ze thuishoren

Waar komen de logo’s? Het logo van de school of instelling komt links bovenaan in de header en fungeert als homeknop.

In de footer komt het logo van het GO! en het logo van de scholengroep. Deze linken door naar de website van het GO! (www.g-o.be) resp. van de scholengroep.

Tip 8 - Gebruik kwaliteitsfoto's

Gebruik kwalitatieve schooleigen foto’s, vermijd stockfoto’s. Overtuig met blije leerlingen en cursisten, die recht in de lens kijken.  

Tip 9 - Zet getuigenissen van ouders of oud-leerlingen in

Testimonials van ouders en oud-leerlingen/oud-cursisten werken heel wervend.  

Tip 10 - Verhoog de online vindbaarheid van de website

Verhoog de online vindbaarheid van de website door enkele SEO-vuistregels (search engine optimization) toe te passen.

Kies voor titels en sleutelwoorden die een ouder ook als zoekterm zou gebruiken, vul metabeschrijvingen in bij pagina’s en foto’s, leg interne hyperlinks tussen de webpagina’s,...

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.